Een concurrent is een individu, een bedrijf of een concurrerende organisatie die opereert op dezelfde markt, producten/diensten van vergelijkbare of alternatieve aard verkoopt aan hetzelfde doelpubliek.
Er zijn twee soorten concurrenten:
- Directe concurrenten: dat zijn de concurrenten die producten verkopen en diensten aanbieden die vergelijkbaar zijn met die van de concurrentie (bijvoorbeeld twee merken bier of sinaasappelsap).
- Indirecte concurrenten: wanneer je marktaandeel verliest omdat het juist de klanten zijn die de voorkeur geven aan de concurrentie.
Hoe maak je een concurrentieanalyse?
We kunnen de concurrentieanalyse in verschillende stappen uitvoeren:
Stap 1: De concurrenten identificeren, dat wil zeggen begrijpen met wie we concurreren en welke producten op de markt worden aangeboden;
Stap 2: Analyseer de concurrentie, voer een onderzoek uit om alle mogelijke gegevens van de concurrent te verzamelen en deze te vergelijken met ons bedrijf;
Stap 3: Verwerk de informatie, maak samenvattende tabellen om te begrijpen welke gegevens vergeleken moeten worden;
Stap 4: Kies een competitieve strategie die geschikt is voor jouw activiteit, dat wil zeggen, laat je doelgroep begrijpen dat jouw bedrijf iets extra's heeft ten opzichte van de anderen.
De belangrijkste competitieve strategieën om te overwegen zijn:
- Kostenleiderschap: het doel is om lagere kosten te behalen in vergelijking met de concurrenten, door de productiecapaciteit te optimaliseren.
- Differentiatie: proberen een product of dienst aan te bieden die zich onderscheidt van die van andere bedrijven.
- Waarde van het aanbod: een hogere waarde van het product of de dienst bieden in vergelijking met die van de concurrenten.
Het analyseren van de concurrentie is erg belangrijk voor het maken van een effectieve marketingstrategie, omdat er altijd concurrentie zal zijn die je werk onder je neus kan wegkapen, hoe innovatief je product ook is!
Concurrentieanalyse:
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.