Wat is een testimonial

De testimonial is een gewone persoon zoals wij allemaal, maar beroemd, die wordt gevraagd om te “getuigen” of een product positieve reacties oplevert wanneer het wordt gebruikt.

Hij/zij koppelt ook zijn/haar imago aan deze producten om de eigen populariteit te vergroten.

Echter, het kan vaak voorkomen dat dit de zichtbaarheid van het merk vermindert, in feite heeft de consument de neiging om zich te concentreren op de hoofdpersoon en die specifieke reclame dankzij hem/haar te herinneren, en niet het merk zelf van wat hij/zij sponsort.

Er zijn verschillende soorten testimonials:

  • De beroemdheden: merken lanceren de kaart van beroemdheden om zich bekend te maken, gebruikmakend van hun populariteit, zich te laten kennen en uiteraard hun product te adverteren.
  • De typische consument: een gewone persoon die vanwege zijn/haar demografische, fysieke of professionele kenmerken wordt gekozen als type consument die geïnteresseerd kan zijn in het product of ook in het soort boodschap dat het bedrijf aan zijn klanten wil overbrengen.
  • Sector expert: Ze worden gekozen om spots op te nemen waar zij de echte experts zijn op het gebied van dat specifieke product. Dit type wordt vooral toegepast op producten die verband houden met hygiëne en gezondheid.
  • Uitgevonden personage: dit type betreft vooral uitgevonden en fantasievolle animatiepersonages, die, hoewel ze zeer bekend zijn bij het publiek, bijdragen aan een bepaalde mate van vertrouwdheid met het product en ook de associatie van het merk met het gekozen personage vergemakkelijken.

 Hoe een product adverteren via een testimonial?

Om een product te adverteren via een testimonial, is het eerst nodig om een goede testimonial te kiezen die moet zijn:

  • Reëel
  • Objectief
  • Controleerbaar
  • Gtargeteerd

Het moet belangrijke punten hebben die gebaseerd zijn op:

  • Naam en achternaam: om een herkenbare identiteit te hebben.
  • Een afbeelding: dat wil zeggen de fysieke aanwezigheid die het product bevestigt.
  • De tekst: dat wil zeggen de geschreven getuigenis waaruit blijkt dat de klant uiteraard tevreden is gebleven.
  • Referenties: om herkenbaar en traceerbaar te zijn.

Nadat de juiste getuige is gevonden, moet men begrijpen welk middel moet worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de promotie succesvol is:

  • Via sociale media: Facebook en Twitter, om getuigenissen rechtstreeks op het web te doen.
  • Kwaliteitsindicatoren: krantenartikelen, blogs.
  • Productrecensies: via de “sterren” die aangeven hoe goed dat product is beoordeeld.
  • Een video-getuigenis maken: dat wil zeggen gefilmde getuigenissen die veel bekeken worden op pagina's en sociale media.
  • Gebruik een contentmarketing: dat wil zeggen het creëren en delen van inhoud om klanten te werven en te behouden, zodat je vervolgens kunt publiceren: klantinterviews, succesvolle case studies, presentaties op evenementen en recensies.

De aanwezigheid van een testimonial is een zeer belangrijke figuur voor het bedrijf omdat als de klant al een positieve mening heeft over een bepaald product of dienst, hij meer geneigd is om ervan gebruik te maken.

En met welke middelen denk je jouw testimonial te gebruiken? Veel succes met je reclame!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.