Een commodity is een type product dat, per definitie, niet wezenlijk kan worden gedifferentieerd van concurrenten.
Kenmerken en evolutie van commodities
Onder een commodity vallen de producten die niet verrijkt kunnen worden met verpakking, bijzondere communicatie of, simpelweg, die niet op een bijzonder unieke manier gepromoot kunnen worden.
Het zijn producten die vooral variëren op basis van de prijs die op de markt wordt aangeboden.
Enkele voorbeelden van deze producten zijn commodities en kunnen niet anders worden gepresenteerd. Denk aan olie, suiker (behalve in zeldzame gevallen) of granen en vlees en soortgelijke producten in bulk.
Andere daarentegen zijn ontsnapt aan de rigide dynamiek van de commodity om binnen te treden in meer concurrerende markten, ook op het gebied van communicatie en marketingmix.
Denk aan koffie die eerst een goed was dat absoluut te relateren was aan commodities, terwijl het nu een massaproduct is met sterke concurrentie tussen de merken die van verpakking en de communicatie zo specifiek mogelijk maken, strategische wapens om de ander te overtreffen.
Het belangrijkste kenmerk van deze producten die zich niet kunnen onderscheiden van andere concurrenten, is de strijd om de prijs. In het geval van olie zijn er bijvoorbeeld derde partijen die deze oorlog beperken en daardoor de producenten standaardiseren tot minimale variaties. In dit geval hebben we het over de Organisatie van Olie-exporterende Landen (Opec).
Commodity-aanpak en consumentenaanpak
In het begin van de jaren '60 werden producten die deel uitmaakten van commodities onderscheiden in drie typen (rood, geel en oranje) die verschilden op basis van de frequentie van herhaalaankopen van een bepaald goed.
In de daaropvolgende jaren zal er echter meer nadruk worden gelegd op het aankoopgedrag van consumenten en niet op de intrinsieke kenmerken van de producten zelf.
De producten die deel uitmaken van de grondstoffen zijn nog steeds belangrijk voor sommige sectoren en, zoals gezien in het geval van olie, worden ze vaak gereguleerd door externe instanties om speculatie over hun prijzen te beperken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.