Wat is een influencer

De influencer is een persoon die, zoals de naam al zegt, de publieke opinie beïnvloedt.

Ze vormen een belangrijke doelgroep waaraan reclameboodschappen gericht kunnen worden, om hun acceptatie bij een breder publiek te versnellen en ze zijn in staat om op relevante wijze de meningen en attitudes van anderen te beïnvloeden.

Met ook een hoog kennisniveau over bepaalde producten, zodat hun meningen zelfs die van andere consumenten kunnen beïnvloeden en hun keuzes kunnen sturen.

Met de opkomst van internet is ook de rol van de influencer gaan groeien, waardoor de voorwaarden zijn geschapen om boodschappen via mond-tot-mondreclame te verspreiden.

Zij worden ingedeeld in:

  • micro-influencer (tot 25.000 volgers);
  • macro-influencer (tot 100.000);
  • mega-influencer (tot 500.000);
  • beroemdheid (meer dan 500.000). 

De strategie met betrekking tot influencer marketing is verdeeld in vier hoofdactiviteiten:

  • Identificatie van influencers en hun classificatie op volgorde van belangrijkheid.
  • Marketingacties gericht op influencers om de naamsbekendheid van het bedrijf binnen de community van influencers te vergroten.
  • Marketingacties via influencers om de marktbewustheid van het bedrijf te vergroten.
  • Marketing met influencers door influencers ambassadeurs van het bedrijf te maken.

Maar waarom zou een bedrijf zich moeten richten op influencer marketing?

Laten we beginnen met te zeggen dat een influencer dezelfde functie heeft als een testimonial en ze zeer belangrijke doelen bereikt:

  • Vertrouwen: Het doorbreken van de vertrouwensmuur van zijn volgers, waardoor de relatie tussen bedrijf en klanten wordt vergemakkelijkt;
  • Media: Versterk het bereik van sociale media door de boodschap rechtstreeks aan zijn fans te richten en stelt ons in staat een publiek te bereiken dat al is gepersonaliseerd en geïnteresseerd is in het product;
  • Het bedrijf zal een authentiek imago hebben, zijn communicatie zal niet alleen gericht zijn op het product maar ook op waarden en boodschappen die via influencer marketing verspreid moeten worden.
  • De inhoud wordt rechtstreeks door de influencers gemaakt en genereert gesprekken rond het merk. Het bedrijf heeft dus de mogelijkheid om kwalitatief materiaal en inhoud te verkrijgen die door gebruikers niet als fictie of reclame worden waargenomen.

Hoe word je influencer?

 Iedereen kan influencer worden, maar zoals bij alle respectabele beroepen, moet je aan bepaalde vereisten voldoen:

  • Je moet in de eerste plaats zeer overtuigend en zeer bekend zijn bij mensen en vooral op het web;
  • In staat zijn om grote zichtbaarheid te geven aan nieuws, video's, producten en diensten, deskundig zijn op een bepaald onderwerp en ervaring hebben in een specifieke sector van het web;
  • Een persoonlijke blog en sociale profielen openen om zichtbaarheid te geven aan de gepubliceerde berichten;
  • Succesvolle inhoud delen en creëren;
  • Deelnemen aan vergaderingen en evenementen;
  • Kies je eigen sector en de doelgroep.
  • Iedereen die wil leren of zich gewoon wil specialiseren, er zijn veel influencer-cursussen te volgen met als doel een persoon voor te bereiden die dit werk professioneel kan uitoefenen. 

Case studies:

Er is een onthullende casestudy over Amazon, een belangrijke online winkel:

AMAZON EN INFLUENCER MARKETING: HET WINNENDE TEAM VOOR DE LANCERING VAN EEN NIEUWE PRODUCTLIJN:

HET MERK OKBABY® IS EEN BEDRIJF DAT ZICH SPECIALISEERT IN DE PRODUCTIE EN VERKOOP VAN PRODUCTEN VOOR DE EERSTE LEVENJAREN. Het belangrijkste verkoopkanaal wordt vertegenwoordigd door distributeurs en gespecialiseerde winkels in de sector, samen met het directe verkoopkanaal via influencers.

De doelstellingen van de campagne zijn:

  1. Zichtbaarheid geven aan het product en beginnen met het onderwijzen van de doelgroep over zijn onderscheidende factor;
  2. De verkopen op Amazon starten om het product op de markt te testen.

Bij de start van de campagne werden 40 influencers gekozen om deze producten te sponsoren. Elke van de 40  geselecteerden ontving een operationele briefing met de instructies die de samenwerking regelden.

De publicatie bestond uit berichten en Instagram-verhalen, met de verplichting om een duidelijke call-to-action in te voegen: het product op Amazon kopen, profiterend van een speciaal voor de influencer gemaakte aanbieding.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.