De reclamecampagne is een verzameling van gecoördineerde advertenties.
Deze advertenties worden verspreid via één of meerdere betaalde communicatiemiddelen.
Op basis van een reclamecampagne is er de creativiteit van degene die deze uitvoert.
Een reclamecampagne is effectiever dan ongecoördineerde advertenties omdat alle berichten dezelfde boodschap communiceren en gericht zijn op hetzelfde doel.
Typen reclamecampagnes
De reclamecampagne is verdeeld in verschillende typen op basis van de gebruikte voertuigen en middelen:
- Mono-mediaal: reclamecampagne verspreid via één medium;
- Multi-mediaal: reclamecampagne die een media mix omvat;
- Mono-onderwerp: dat wil zeggen de herhaling van één enkele advertentie;
- Multi-onderwerp: maakt gebruik van verschillende berichten die met elkaar verbonden zijn om het product te promoten.
Bovendien is er de lanceringscampagne die het product op de markt brengt en zijn eigen doelgroep creëert, evenals de onderhoudscampagne die het mogelijk maakt om een product gedurende zijn volledige levenscyclus te ondersteunen.
Strategieën van een reclamecampagne
Het doel van een reclamecampagne is om de herinnering aan het product op lange termijn vast te houden.
Een reclamecampagne ontwerpen is geen gemakkelijke taak, maar ook niet onmogelijk.
Ten eerste wordt er een briefing georganiseerd, dat wil zeggen een vergadering van alle creatieven, de leidinggevende en de accountmanager van het reclamebureau.
In de briefing worden alle doelstellingen afgesproken die met de reclamecampagne moeten worden bereikt: het budget, de target enzovoort.
Na de briefing creëert en produceert het creatieve bureau het te verspreiden bericht en het middelenplan.
Het mediacentrum, daarentegen, is verantwoordelijk voor het verspreiden van het bericht met het meest geschikte medium of voertuig met de meest geschikte frequentie.
Ten slotte worden de prestaties van een campagne en de effectiviteit ervan geëvalueerd.
Classificatie van een reclamecampagne
- Visueel: met het gebruik van een testimonial, of een visueel element dat onmiddellijk in het oog springt van de consument;
- Auditief: wanneer dezelfde boodschap via verschillende media wordt verspreid;
- Slogan: die gemakkelijk te onthouden is;
- Stijl: de taal en welk type communicatie er wordt gebruikt voor de promotie.
Tenslotte is het belangrijk om het product en het publiek dat men wil bereiken te analyseren, zodat men een gerichte en effectieve strategie kan plannen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.