Wat is een sponsoring

Bij klassieke sponsoring wordt bedoeld de marketingactie waarbij een merk geld investeert om zichzelf en zijn producten onder de aandacht te brengen, dankzij evenementen of informatiecontainers van een bepaald massamedium die de bekendheid vergroten. 

Geschiedenis en kenmerken van sponsoring

Sponsoring ontstond in de jaren '70 met de opkomst van grote merken die, verlangend om gezien te worden in de ogen van de wereld, bereid waren aanzienlijke bedragen te investeren in reclameborden of kranten.

De typen sponsors zijn sterk geëvolueerd, maar de basisfilosofie blijft hetzelfde.

In sponsoring zijn er twee hoofdrolspelers:

  • De sponsor: è is degene die geld investeert om zijn merkbekendheid te vergroten;
  • De sponsee: è is degene die de sponsor ontvangt, dat wil zeggen, degene die zijn container (digitaal of fysiek) ter beschikking stelt in ruil voor geld.

Theoretisch gezien is er een lichte verschil tussen reclame en sponsoring. Reclame spreekt rechtstreeks over het product, terwijl sponsoring het merk of het product laat zien in een andere context zoals evenementen en massamedia, maar op een indirecte manier.

De voorhoede van sponsoring: de webadvertentie

We hebben vaak gesproken over sponsoring op het web. Vandaag pakken we eindelijk het onderwerp aan door de verschillen te begrijpen met klassieke sponsoring.

De webadvertentie is gebaseerd op dezelfde dynamiek als klassieke sponsoring: een sponsor die geld investeert om zijn bekendheid te vergroten en een gesponsorde die de sponsor huisvest. In de webadvertentie zijn er echter innovatieve en geavanceerdere elementen.

De Facebook ADS en Google ADS (de ultieme gesponsorde campagnes van Google en Facebook) zijn gebaseerd op een soort online veiling die de blootstelling van het merk vergroot op basis van het geïnvesteerde geld, via statistieken en gegevens die praktisch in realtime worden bijgewerkt.

Instruments zoals de Facebook-pixel en de tagmanager voor Google, bieden mogelijkheden die absoluut onbereikbaar waren tot een tijdje geleden.

Web advertising is gebaseerd op extreem verfijnde sponsors zoals de platforms van Facebook Business Manager of Google ADS zelf, die het mogelijk maken om supergerichte reclamecampagnes te creëren, dat wil zeggen aangepast aan de sponsor om echt geïnteresseerde mensen in het onderwerp of product te bereiken, iets wat bij klassieke sponsoring niet gebeurde.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.