Wat is export?

De term export verwijst naar de verkoop van goederen in een ander land.

In de praktijk gaat het om de onderhandeling op de internationale markt.

De transportmodaliteiten van exportactiviteiten zijn gebaseerd op weg, over zee of lucht.

In de loop der jaren zijn de exportactiviteiten aanzienlijk gegroeid, dankzij de groei van de vraag van consumenten op internationaal niveau.

Hoe een exportmarkt te identificeren

Een exportmarkt, zoals we al hebben gezegd, is een markt die op internationaal niveau opereert.

Het is belangrijk om te weten of het product dat je wilt behandelen kan worden verhandeld op de commerciële markt en marktonderzoek te doen om vast te stellen of het daadwerkelijk succes kan opleveren voor het bedrijf.

Een efficiënte en effectieve exportmogelijkheid is degene die economische groei en winstgevendheid voor de exporteur mogelijk maakt.

Voordat een product op de markt wordt gebracht, is het belangrijk om je te verhouden tot je concurrenten, om bewust te zijn van hoe zij hun merk beheren en hun marketingstrategieën.

Vergeet niet om ook marktonderzoek uit te voeren door de huidige trends te identificeren en een ruwe schatting van de potentiële kopers te bepalen.

Dankzij het gebruik van dergelijke informatie kan men begrijpen welke producten effectief zijn voor export en welke niet, maar ook welke landen nauwkeurig zijn en beperkende handelsbarrières hebben.

Bijvoorbeeld, als landen hoge tarieven hebben, daalt het aantal consumenten.

De exportkanalen

Er zijn twee soorten export die kunnen worden gebruikt bij verkoop: directe en indirecte.

Bij directe verkoop verkoopt de koper de producten rechtstreeks op de markt.

Bij indirecte verkoop daarentegen worden diensten gebruikt die afkomstig zijn van derden, namelijk Export Managing of Export trading company.

Dankzij externe diensten kan het bedrijf genieten van extra hulp bij het beheer van betalingen, het aantrekken van kopers en het zoeken naar de meest geschikte verzendmethoden.

De keuze voor een distributiekanaal hangt af van verschillende factoren zoals:

  • De eenvoud om zaken te doen in het buitenland;
  • De grootte van mijn bedrijf;
  • Risicobeheer;
  • Kwaliteit en kwantiteit van het product;
  • Historische exportgegevens;
  • Marktkansen.

De documenten die worden gebruikt voor export

Om goederen op internationale markten te commercialiseren, is het belangrijk om alle wettelijke procedures in orde te hebben.

De meest voorkomende documenten die vereist zijn voor export zijn:

  • Certificaat van oorsprong: om goederen internationaal te verkopen en hun land van oorsprong vast te stellen;
  • Vrachtbrief: om te erkennen dat de goederen zijn ontvangen als goederen en dat ze aan de ontvanger zijn overgedragen;
  • Commerciële factuur: facturatie-document dat helpt te begrijpen wat de exacte waarde van de goederen is. Dankzij dit bedrag kan vervolgens de douanerechten worden berekend;
  • Inspectiecertificaat: verstrekt door een derde partij en bevestigt dat een exporteur goederen verkoopt die overeenkomen met de beschrijving en commercieel van kwaliteit zijn.
  • Verzekeringscertificaat: bevestigt dat de eigendommen van de koper verzekerd zijn tegen schade of verlies.

Om de exacte prijs te berekenen die nodig is om een product op de markt te exporteren, wordt de kostprijs van de volgende elementen geëvalueerd:

  • Douanerechten;
  • Vervoer en verzekering;
  • Commissies voor buitenlandse agenten;
  • Exporteren van de kosten voor het verwerken van documentatie;
  • Kosten voor het uitvoeren van bestellingen.

De betalingsmodaliteiten kunnen plaatsvinden met een vooruitbetaling of door een kredietfinanciering via commerciële banken.

    De internationale exportindustrie heeft een snelle groei gekend van wereldwijde consumenten en bedrijven die de buitenlandse markten willen bereiken.

    Deel dit artikel op sociale media:
    Wil je beginnen met werken met het web?

    Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

    Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

    Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

    Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.