Wat is het AIDA-model

Het AIDA-model is een reclame model dat in vier fasen is verdeeld.

Het is de afkorting van: Aandacht, Interesse, Verlangen, Actie.

Dit zijn fasen waar de consument van de kennis van het product naar de aankoopactie gaat.

Door de fasen te ontwikkelen, kunnen we definiëren dat: 

  • Aandacht: het is de eerste fase waarin de invloed van reclame zich manifesteert. Het betreft het creëren van de merkbekendheid en vereist bewustzijn van het bestaan van de betreffende dienst of product;
  • Interesse: het is de fase waarin consumenten interesse tonen in het product;
  • De wens: è de fase waarin een bepaalde voorkeur ten opzichte van alle alternatieven wordt uitgesproken;
  • De actie: è de laatste fase waarin de consument de verwachte actie onderneemt en, dus, het doel van het reclame model is bereikt.

De actie die de consument kan ondernemen è die van het kopen van een product, zich abonneren op een nieuwsbrief, een contactformulier invullen, feedback geven.

AIDA marketingstrategie

Zodra we onze doelen hebben bereikt  komen we aan het einde van de funnel en de uitvoering van het AIDA-model.

Meestal wordt het uitgedrukt in de vorm van call to action met tijdelijke promoties, zoals de korting op een product tot een bepaalde datum.

Het AIDA-model blijkt een effectieve marketingstrategie te zijn die het mogelijk maakt om het gebied van digitale marketing te combineren met de GDO.

Bijvoorbeeld, het weet een e-commcerce te combineren met de retail store zodat het gebruik kan maken van de digitale marketingcampagnes en een funnel die uiteindelijk leidt tot de aankoop van het product.

Het toepassen van een AIDA-model vereist de hulp van een strategie voor inbound marketing die in staat is om nieuwe potentiële klanten aan te trekken door gebruik te maken van verschillende kanalen.

Om deze strategie uit te voeren en ervoor te zorgen dat deze effectief is, is het belangrijk om de buyer persona te identificeren en gerichte leads te genereren, zodat tijd en middelen kunnen worden bespaard.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.