Het concept is het basisidee van jouw project of product!
Het concept is geen design, het is geen mockup of de daadwerkelijke uitvoering van iets, het is, meer dan dat, de opzet van een toekomstig project door middel van "de analyse" van de ideeën die het vertegenwoordigen.
Het is een soort schetsmatige beschrijving van het project dat vorm zal krijgen.
Het concept maakt deel uit van het creatieve proces dat zal leiden tot de uiteindelijke realisatie van het veronderstelde product of de dienst.
Ook al is het geschetst, het concept moet toch geboren worden voor een doel, voldaan aan een behoefte of antwoordgevend op een vraag: waarom zou het een bepaalde zaak verbeteren? waarom zou het een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van concurrenten? en het ontstaat precies met als doel de manieren te analyseren om deze "problemen" of kansen op te lossen.
Fasen van ontwikkeling van een concept
De fasen van ontwikkeling van een concept zijn voornamelijk twee:
- De brainstorming: de stroom van ideeën die snel kan variëren in de tijd. Deze fase is essentieel om een project op te zetten en te begrijpen wat de eigen kenmerken zullen zijn.
- De experimentatie en tests: in deze fase begint men te begrijpen wat men wil bereiken en met welke echte middelen.
Vanuit deze inleidende fasen zal men komen tot een uitgebreidere marktanalyse en het begrijpen van de haalbaarheid, ook technisch en economisch, van het project dat zich nog in de embryonale fase bevindt.
Tactieken en strategieën om creativiteit te vergroten
We hebben gesproken over brainstorming. Deze techniek om creativiteit te vergroten is in wezen nuttig in groepsverband en heeft als doel om "alle goede of minder goede ideeën naar voren te halen", nuttig voor het ontwikkelen van een toekomstig project.
In een tweede fase zullen de ideeën die echt niet gebruikt kunnen worden, worden afgewezen, maar de basis van de brainstorming is de absolute vrijheid van denken.
Andere technieken voor het verhogen van creativiteit zijn:
- Schetsen of ruw: dit zijn zeer nuttige mindmaps om de ideeën van een brainstorming op papier te zetten. De schetsen is een schets die de ideeën verbindt met sleutelwoorden gerelateerd aan het onderwerp, terwijl de ruw vooral wordt gebruikt in marketing en reclamecommunicatie. Deze techniek is erg nuttig om conceptschetsen van het reclamebericht te maken.
-
Zes Denkhoeden: Deze techniek is ontstaan uit het genie van de Maltese schrijver Edward de Bono en è zeer nuttig om de creativiteit te vergroten rond een concept. De Six Thinking Hats, è een techniek voor creatieve probleemoplossing die het redeneren opzet met de zes metaforische hoeden die symbool staan voor zeer verschillende denkwijzen. Door deze hoeden metaforisch te dragen, identificeert de concept artist zich met het denken over een concept vanuit een bepaald perspectief (emotioneel, analytisch, emotioneel, perspectivisch). Deze techniek è perfect om ideeën en kenmerken van een schetsmatig concept uit te breiden.
Zodra er een goed concept is ontwikkeld, gaat men verder naar een Proof of concept, een soort conceptueel prototype of schetsmatige mockup.
Het concept in marketing
In marketing, en meer in het algemeen in bedrijfscommunicatie, kan het concept worden opgevat als het creëren van een reclameboodschap die bedrijfswaarden overbrengt via een nieuw product dat wordt gelanceerd.
Kenmerkend voor dit type concept è de voldoening van een mogelijke behoefte van een klant, al dan niet geuit, die nog niet door de markt is vervuld.
Uiteindelijk is het concept è een fase van het creatieve ontwikkelingsproces die essentieel is om elk project concreet te maken. In deze fase versmelt de creativiteit met de logica van de markt en probeert ze concrete vorm te geven aan de ideeën van de ondernemer.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.