Wat is heritage marketing

Heritage marketing is een vorm van communicatie die wordt gebruikt om het historische erfgoed van een merk aan te geven, dat op zijn beurt brand heritage of ook van een onderneming, genoemd corporate heritage.

In de praktijk is het de verzameling van alle marketingactiviteiten die zich richten op het historische erfgoed van het merk om de positionering op de markt te versterken.

Heritage marketing vindt zijn plaats in een reeks activiteiten die als doel hebben:

  • Het imago en de reputatie te consolideren: van de onderneming of haar merken;
  • De positionering op de markt te versterken; 
  • Een waardepropositie te doen op basis van traditie;
  • Een onderscheidende identiteit te creëren: Het historische erfgoed van een merk onderscheidt ons van alle anderen en is iets unieks, anders en onnavolgbaar;
  • Creëren vertrouwen: men vertrouwt veel meer op een bedrijf dat al lange tijd op de markt is, omdat het een boodschap van soliditeit en betrouwbaarheid communiceert;
  • Creëren betrokkenheid: via storytelling vertelt men het verhaal van een bedrijf om de klant te betrekken en te ontroeren.

De activiteiten van heritage marketing, proberen het publiek de identiteit of persoonlijkheid van het merk over te brengen via advertentiecampagnes voor retro-branding (communicatiestrategie gebaseerd op de herontdekking van de geschiedenis van een merk, de waarden of producten van vroeger). 

D Deze zijn gericht op het verkrijgen van emotionele betrokkenheid van de consument door middel van herinneringen aan het gebruik van de producten.

Dus, de consument wordt gestimuleerd om zich in zijn geest de verhalen en herinneringen te herinneren die verbonden zijn met de producten van een bepaald bedrijf, om zich in het verhaal van het product in te leven en een deel van zichzelf met het merk te identificeren.

Waarom is het belangrijk om een heritage marketingstrategie toe te passen?

Bedrijven kunnen rekenen op een erfgoed dat onschatbare waarde heeft, genaamd heritage marketing. Letterlijk betekent het “marketing van erfgoed” en vertegenwoordigt het een historisch erfgoed van een onderneming dat in de loop der jaren is opgebouwd.

Het toepassen van een heritage marketingstrategie is een fundamenteel element om zich te onderscheiden van de eigen concurrenten.

Het vertegenwoordigt een krachtpunt dat bedrijven gebruiken om klantenbinding te realiseren, en om herinneringen ophalen aan een bepaald product of een bepaald bedrijf.

De middelen die worden gebruikt via heritage marketing, worden beschouwd als “relationeel” omdat het relaties creëert met het publiek, met investeerders, met bloggers en met alle experts in de sector.

Heritage marketing is erg belangrijk omdat  de merkidentiteit  en de herkenbaarheid van een merk een centrale rol spelen die invloed heeft op de keuze van consumenten.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.