Wat is het handelsmerk

Het handelsmerk, ook wel private label genoemd, è een term die wordt gebruikt om die producten aan te duiden die de naam van de distributieketen of rechtstreeks van de supermarkt die ze verkoopt, hebben.

È een nuance die het concept van dealers brand oppakt, met een paar kleine details die het onderscheiden.

De private label-producten hebben in de loop der tijd hun weg gevonden en hebben de plaats ingenomen van merkproducten. We kunnen de commerciële merkproducten als volgt definiëren:

  • Vlaggenschappen: wanneer het product wordt geassocieerd met het merk van de distributeur;
  • Tegenmerken: de fantasie merken, die niet zijn geassocieerd met het merk van de distributeur, maar alleen in zijn winkels worden verkocht, bijvoorbeeld selex;
  • Generieke merken: de merken van de distributeur die worden gekenmerkt door een goede prijs-kwaliteitverhouding;
  • Eerste prijzen: producten die een lage prijs hebben en concurreren met die van de discountwinkels.

Het aanbieden van producten die het merk van dezelfde producent dragen, kan leiden tot de productie van goederen tegen lage kosten en dus de verkoop van producten met lage kosten.

Op deze manier vertegenwoordigt de uiteindelijke verkoopprijs de werkelijke waarde van het product, afhankelijk zijnde van andere factoren zoals: advertentie-investeringen, distributiekosten.

Let op! Een product met beperkte kosten hoeft niet synoniem te zijn voor slechte kwaliteit; integendeel, het moet de consument een constante en consistente prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Waarom producten onder je eigen naam verkopen?

Wanneer men besluit om producten op de markt te brengen die dezelfde naam als de distributieketen hebben, zijn er verschillende redenen:

  • Lage kosten: waardoor een hoge winstmarge kan worden behaald met een minimale investering;
  • Versterkt het eigen imago: om het klantloyaliteitsproces te verbeteren (ook wel klantloyaliteit genoemd);
  • Bouwt een directe relatie op met klanten: door de koopgewoonten en levensstijlen van klanten te leren kennen; 

Eenmaal de private label producten en de te bereiken doelen gedefinieerd zijn, is het belangrijk om leveranciers te kiezen die de klant de kwaliteit van het product garanderen.

Wat zijn de private label merken?

De bekendste merken die private label producten verkopen zijn:

  • Esselunga;
  • Coop;
  • Auchan.

Vaak besluiten veel bekende merken, die al sterke merken hebben, ook voor de GDO te produceren.

Enkele voorbeelden zijn:

  • De Coop beschuit: geproduceerd door Colussi;
  • De Conad Panettone: geproduceerd door Bauli;
  • De Esselunga Chips: geproduceerd door Amica Chips;
  • De Carrefour tortellini: geproduceerd door Giovanni Rana.

Heel vaak gebeurt dit voor een gemak dat voordelen oplevert voor beide partijen, waardoor zowel de consument als het distributiebedrijf een betere positie op de markt krijgt.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.