Media Research is een organisatorische functie die binnen de mediacentra. opereert.
Het houdt zich bezig met het uitvoeren van kritische analyses en collectieve onderzoeken naar het publiek op basis van onderzoek naar communicatiemiddelen.
In wezen is de belangrijkste taak van media research, het coördineren van de onderzoeksprojecten van het bedrijf.
Het voert onderzoeken uit met eigen middelen, of besteedt deze aan andere instellingen, zoals: onderzoeksinstituten, audiometriebedrijven.
Onderzoeken naar communicatiemiddelen zijn belangrijk binnen de advertentie, omdat ze zowel worden gebruikt om de reclameprogrammering te sturen als om de effectiviteit ervan te verifiëren.
Media research wordt gebruikt om het publiek van media en communicatiemiddelen te schatten en voor de segmentatie ervan.
Media research test
Voor het succes van een tv-programma of reclamecampagne is het belangrijk om tests te volgen die de media een inzicht kunnen geven in wat het publiek zoekt en wenst.
Het onderzoek naar mediatests begint met interviews en focusgroepen, de kijkers zijn meer geneigd iets positiefs te beoordelen in aanwezigheid van een onderzoeker, of ze zullen proberen het eens te zijn met de mensen om hen heen.
Bovenop traditionele tests is geprobeerd om de deelnemers zo objectief mogelijk te testen:
- Oogtracking: d.w.z. het vermogen om te zien wat mensen aan het kijken zijn, visuele aandacht wordt geregistreerd en gemeten. Dit zijn trackinggegevens waaruit kan worden gemeten hoeveel mensen daadwerkelijk een advertentie hebben gezien en wat hun aandacht heeft getrokken;
- GSR: oftewel, Galvanic Skin Response, è een maat voor de fysiologische opwinding die wordt gedetecteerd door veranderingen in de zweetklieren van de huid. Het maakt het mogelijk om momenten van toename of afname van opwinding te identificeren, om veranderingen in de activiteit van de zweetklieren te bepalen. Dit stelt ons in staat om gegevens van een scène te verzamelen en te analyseren of deze opwindend is of niet;
- Analyse van gezichtsuitdrukkingen: dit zijn tests over positieve of negatieve emoties wanneer men naar een scène kijkt die betrekking heeft op gezichtsuitdrukkingen. De analyse van gezichtsuitdrukkingen biedt de eenvoudigste en minst invasieve methode om emotionele uitdrukkingen te meten;
- EEG: dit vereist het plaatsen van elektroden op de hoofdhuid en het registreren van de elektrische activiteit die wordt gegenereerd door duizenden neuronen, deze tests worden ook gebruikt om gevoelens van benadering aan te geven wanneer men naar een bepaalde scène kijkt;
- Onbewuste antwoorden: stellen ons in staat om passief de reactie van het publiek op de media te begrijpen, door de mediaconsumenten te vragen wat ze van de advertenties vinden;
- Media-voorspellingen: informatie verzamelen met de media en de mogelijkheid van toekomstig succes van een reclamecampagne of multimedia-inhoud voorspellen.
Dankzij de verschillende tests is het mogelijk om aan te nemen of een advertentie effectief zal zijn of niet in de ogen van de kijkers.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.