Wat is het merk

Het merk is de individualiteit van een bedrijf op de markt. Het is geen objectief concept, maar omdat het emoties en gevoelens, toewijding of onverschilligheid kan overbrengen.

Met andere woorden, het merk is het beeld dat het publiek toeschrijft aan het merk van een bedrijf of aan een product. Het is alsof het bedrijf een persoon is. Kijk, het merk is hoe een bedrijf door anderen wordt gezien, de reputatie die de potentiële klant eraan toekent.

Het merk heeft een identiteit, dat betekent dat de consument eraan een reeks waarden associeert die zijn beslissingen op het moment van aankoop beïnvloeden, namelijk:

  • Het verhaal van het bedrijf
  • De ervaring van consumenten in contact met het merk
  • De bekendheid van het merk
  • De verwachtingen van potentiële klanten

Niet voor niets zegt men in de marketingwereld: “het merk zit in het hoofd van de consument”.

Hier zijn enkele van de waarden die een consument aan een merk toekent:

Hoe maak je een merk?

Laten we nu in detail bekijken welke stappen moeten worden gevolgd voor het creëren van een merk.

1 STAP: BEPALEN WIE JE BENT OF WIE JE WILT ZIJN

Voordat je een product of dienst op de markt brengt, moet je 4 eenvoudige vragen beantwoorden:

  • Wat voor soort bedrijf ben ik?
  • Wat zijn mijn doelen?
  • Wat onderscheidt mij van andere concurrenten?
  • Wat is mijn doelgroep?
  • Hoe wil je dat jouw publiek jou waarneemt?  

2 STAP: MAAK JE LOGO

De tweede stap is de creatie van een logo, oftewel een merk dat jouw bedrijf kan onderscheiden van andere bedrijven op de markt. Het logo moet, om effectief te zijn, aan deze kenmerken voldoen:

  • Originaliteit: je logo moet uniek en onnavolgbaar zijn
  • Aantrekkelijkheid: je logo moet aansprekend zijn voor degenen die ernaar kijken, het moet de aandacht trekken
  • Veelzijdigheid: het logo moet herhaalbaar en herkenbaar zijn op elke ondergrond en in verschillende maten
  • Onsterfelijkheid: het logo moet onsterfelijk zijn, dat wil zeggen zonder leeftijd of tijd.

Neem bijvoorbeeld het merk Fiat, opgericht in 1899. Vertrouw niet op trends van dit moment! Als je je niet in staat voelt om een effectief logo te creëren, raden we aan om een serieus en gespecialiseerd reclamebureau in te schakelen.

STAP 3: REGISTREER JE LOGO

De derde stap omvat de registratie van het logo, dit stelt je in staat om het exclusief te gebruiken en het te onderscheiden van de concurrentie. De registratie van het logo stelt bovendien de eigenaar of rechthebbenden in staat om beschermen van je eigen bedrijf en/of onderneming.

Deze bescherming voorkomt dat anderen jouw logo gebruiken. Zorg ervoor dat niemand voor jou een vergelijkbaar logo in dezelfde categorie heeft gemaakt voordat je jouw logo registreert.

De indiening van het merk gebeurt door middel van de invulling van een aanvraag die kan worden ingediend bij een willekeurige Kamer van Koophandel, of online met digitale handtekening op de Italiaanse website van het merken- en octrooibureau. Eenmaal ingediend, kan de aanvraag niet meer worden gewijzigd en heeft deze een duur van 10 jaar. Zodra deze is verlopen, moet deze worden vernieuwd. De kosten voor de registratie van een logo bedragen ongeveer 180-300 euro.

STAP 4: MAAK EEN WEBSITE

De vierde stap omvat de realizatie van een website, omdat het algemeen bekend is dat als je niet op het web bent, je niemand bent. Je website moet intuitief en gemakkelijk herkenbaar zijn vanaf de eerste visuele impact. De kleuren en stijl moeten perfect in lijn zijn met je logo, zodat ze een visuele harmonie creëren.

STAP 5: GEBRUIK DE SOCIALE NETWERKEN

Om je activiteit beter te promoten, raad ik aan om de Sociaale Netwerken naast je online site te gebruiken. Sociale media zijn inmiddels een bron van feedback en waardevolle interacties om de waarde van jouw merk vast te stellen, dat wil zeggen de waarde die de klant aan jouw product/dienst hecht.

Via sociale communicatie kun je een verbinding maken met de consument en zo zijn waardering voor jouw merk vergroten.

Case study

Hier zijn enkele eenvoudige voorbeelden van originele merken met een sterke emotionele impact.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.