Het merk Heritage (merk erfgoed) is letterlijk het merk erfgoed toegepast op marketing.
Specifiek zijn dit alle waarden die het merk met zich meedraagt in de loop der tijd, gecreëerd door de geschiedenis en de personen die hebben bijgedragen aan wat een bepaald merk is.
Heritage marketing als strategie voor engagement
Heritage marketing is dus de marketingstrategie die de nadruk legt op de geschiedenis van het merk.
Niet alleen dat, er bestaat een subtiele onderscheiding tussen brand heritage en corporate heritage:
terwijl de eerste term staat voor de geschiedenis van het merk als waarde, is corporate heritage daarentegen het verhaal van de geschiedenis van het bedrijf en zijn sleutelpersonen.
Campagnes voor brand heritage betekent het benadrukken van de historische waarde van het bedrijf.
Er bestaan namelijk reclamecampagnes die worden gedefinieerd:
- Van retro-branding: die campagnes, ook op sociale media, met een oude smaak die steeds populairder worden, met oude foto's of geanimeerde intro's die de evolutie van het merk door de jaren heen samenvatten.
- Van corporate storytelling: het vertellen van het verhaal van de personages die een merk beroemd hebben gemaakt.
Hoe een campagne voor merk erfgoed te voeren
De meest gebruikte middelen om campagnes voor merk erfgoed te voeren via retro-branding en corporate storytelling zijn:
- De bedrijfsverhalen verteld op sociale media en bedrijfswebsites.
- Het openen van archieven en het creëren van thematische evenementen.
- Het opnemen van historische foto's en documenten gerelateerd aan het merk, in musea en op plaatsen waar ze meer aantrekkingskracht kunnen hebben.
Karakteristieken van merk erfgoed
Merk erfgoed maakt deel uit van de merkidentiteit en helpt bij het creëren en versterken van de waarden van het merk, om een
brand image solid in de ogen van de gebruikers.É belangrijk om ook de zogenaamde track record voor het berekenen van het brand heritage te definiëren, dat wil zeggen de belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van het merk, aangeduid door de stakeholders.
Voorbeelden van retro-branding
Veel merken slagen erin hun eigen verhaal te gebruiken om hun aanwezigheid op het web en in de collectieve verbeelding te versterken, maar Bulgari en Alfa Romeo zijn twee echt belangrijke voorbeelden.
- Bulgari, hoe testimonials te gebruiken om legende te worden: met meer dan 130 jaar geschiedenis is het gemakkelijk om mondiale testimonials zoals Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Ingrid Bergman, Grace Kelly, Anita Ekberg, om er maar een paar te noemen, te gebruiken die bijdragen aan het versterken, als dat nog nodig zou zijn, van het eigen brand heritage.
- Alfa Romeo, continuïteit en transformatie: onvergetelijke modellen die verhalen en maatschappijen vertellen sinds 1910. Dit betekent behoren tot Italië en zijn historische bagage. Op het YouTube-kanaal, naast de nieuwe supertechnologische modellen, zijn er hele afspeellijsten gewijd aan de geschiedenis van de auto's van dit tijdloze merk.
Het merkerfgoed vertegenwoordigt dus een grote hulpbron voor degenen die de communicatie van een bepaald merk beheren, en het benutten ervan is een uitstekende manier om de positionering op de markt te consolideren.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.