Wat is het Brand Character

Het Brand Character is een beeld dat aan een merk is gekoppeld en dat het karakter definieert, net als een echt persoon, en het uniek maakt ten opzichte van zijn concurrenten.

Een merk kan verschillende karakters hebben, het kan aantrekkelijk, verleidelijk, leuk, speels en zo verder zijn. De indruk die het bedrijf van zichzelf wil geven, wordt precies gedefinieerd door het Brand Character; als een merk wordt beschouwd als een levend wezen, heeft het meer kans om consumenten te bereiken met hetzelfde karakter en zo de maximale vertrouwen van de gebruikers te verkrijgen.

De consument kan zich verbinden met het merk door een emotionele verbinding met zijn waarden te creëren.

Hoe creëer je een effectief brand character?

Het management van het bedrijf samen met de afdelingen branding en marketing besteden vaak niet de nodige aandacht om het karakter van het merk te definiëren, wat in feite de eerste stap is die moet worden gezet bij het realiseren van een merk. De vragen waarop ze moeten antwoorden zijn:

  • Wat is het zwakke punt van jouw merk?
  • Wat wil je dat consumenten voelen en waarnemen wanneer ze in contact komen met jouw merk?
  • Wat is de toon en de kleur die de positieve aspecten van jouw merk overbrengt?
  • Welke woorden en zinnen zou de consument aan jouw merk moeten associëren?
  • Wat zijn de kleuren, de stijl en andere visuele elementen die je zult gebruiken om het verhaal van jouw merk te communiceren?

Voorbeelden van merkcharacter 

1.    COMPETENTIE

Dit karakter benadrukt de betrouwbaarheid, het succes en de intelligentie van het merk.

Een voorbeeld is technologiegigant Apple. Gebruikers die in contact komen met dit merk ervaren onmiddellijk de betrouwbaarheid, de duurzaamheid van de producten en de operationele uitmuntendheid, niet voor niets is het het leidende merk op de markt.

2.    OPWINDING

Het karakter van opwinding geeft een merk aan dat jong, zorgeloos en levendig is.

Een voorbeeld kunnen de verschillende pretparken zijn die bedoeld zijn voor een jong publiek dat geïnteresseerd is in dergelijke avontuurlijke reizen.

3.    EERLIJKHEID

Dit karakter wordt gedefinieerd door vriendelijkheid, eerlijkheid en vrolijkheid van een merk.

Een voorbeeld is het zeepmerk Dove, waarvan de producten (zeep, shampoo en lichaamswas) passen bij een oprechte persoonlijkheid.

4.    SOFISTICATIE

Dit karakter straalt luxe, prestige en elegantie uit.

Merken zoals Louis Vuitton, Michael Kors, Gucci zijn perfecte voorbeelden voor dit type karakter, omdat hun producten gericht zijn op een rijke marktsegment dat zich hun prijsklassen kan veroorloven.

Ook de details van hun producten, de verpakking en de marketingelementen stralen een verfijnde uitstraling uit.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.