Het merkbeeld, of merkafbeelding, è voornamelijk de visie die consumenten van jou of jouw bedrijf hebben.
Een beetje zoals het gebeurde met de merk reputatie, bevat het merkbeeld veel andere marketingconcepten zoals reputatie (de merk reputatie zelf), positionering en merkbekendheid (de kwaliteit van het merk).
Verschillen tussen merkidentiteit en merkbeeld
Het lijkt een vergelijkbaar concept, maar het verschil tussen merkidentiteit en merkbeeld ligt in wie het effect op de bedrijfswaarde produceert.
De merkidentiteit en communicatie in het algemeen zijn de factoren die het merkbeeld beïnvloeden.
In de praktijk, als de merk reputatie (en dus ook de merk identiteit die daarbij hoort) è opgebouwd door het merk via communicatie, dan is de merk afbeelding è de reactie die de gebruiker geeft op deze prikkels.
Dus, voor merk afbeelding wordt bedoeld de waarde die een gebruiker aan het merk zelf hecht. Het resultaat è de merkvisie, waar een bepaald merk bepaalde waarden (en informatie) uitstraalt en niet andere.
Hoe de merk afbeelding te meten: Keller model en merk loyaliteit
Het Keller model è de poging van een beroemde Amerikaanse marketing professor om de merk afbeelding wetenschappelijk uit te leggen op basis van de kennis die een klant heeft van het merk zelf.
De merk loyaliteit è de trouw aan het merk van de consument, welke è recht evenredig is aan de merk reputatie en dus, als gevolg daarvan, ook aan de merk afbeelding.
Hoe meer een merk erin slaagt om klantenloyaliteit op te bouwen, hoe sterker en meer gevestigd zijn merkimago zal zijn.
Hoe het merkimago te vergroten
We hebben het ook in andere berichten gezegd, het is essentieel om consistentie en transparantie van waarden in de ogen van de consument te bieden.
- Online aanwezigheid: een sterke online aanwezigheid hebben om met je community te communiceren, en je aan te passen aan verschillende situaties en contexten.
- Tone of voice: Om het merkimago te vergroten is het essentieel om een tone of voice te hebben en een communicatie die consistent is met het merk en de waarden die het met zich meebrengt.
- Bedrijfsimago dat consistent is met de verschillende platforms: een eenduidig beeld, met grafisch ontwerp en communicatie tot in detail uitgewerkt, dat de consolidatie van het merkimago garandeert.
In conclusie, een sterke merkidentiteit hebben betekent dat je goed hebt gewerkt om een stabiele merkwaarde te vestigen en een correcte en coherente merkidentiteit bent begonnen.
Volvo is synoniem voor veiligheid, Apple daarentegen voor kwaliteit, kortom de merkidentiteit is het gemeenschappelijke gevoel van de klant ten opzichte van zijn vertrouwde merk!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.