De merkbekendheid, of merknotoriteit, is het belang dat de consument aan een merk hecht wanneer hij voor een aankoopkeuze staat.
Het doel van merkbekendheid is om altijd het eerste alternatief te zijn waar de consument aan denkt in een moment van behoefte.
Het is dus erg belangrijk om de eigen merkpositionering zo goed mogelijk te definiëren om een hoge merknotoriteit in het hoofd van de consument te hebben.
Hoe meet je de merkbekendheid?
Om de merknotoriteit te meten, is het essentieel om de Aaker-piramide te kennen, oftewel een schaal van waarden die ons in staat stelt om de
exacte positie van ons merk en hoeveel er nog nodig is om de top te bereiken, de maximale overweging van de consument.
Laten we de stappen van de Aaker-piramide in detail analyseren:
- Afwezigheid van kennis: je potentiële klanten hebben geen idee van jouw bestaan op de markt. Dit is de basis van de piramide, in deze stap is jouw werk praktisch niet-bestaand.
- Oppervlakkige kennis: jouw merk begint bekend te worden. Het is echter nog maar het begin, we kunnen nog niet spreken van merkbekendheid.
- Sterke kennis: het niveau van bekendheid is vrij sterk, we zijn bijna aan de top van de piramide. In deze fase ben je al in het hoofd van de consument bij een aankoopkeuze.
- Top of Mind: wanneer je dit punt bereikt, betekent dat het werk van jouw merk werkt! Jouw merk è is degene waar de consument als eerste aan denkt in een moment van nood of behoefte.
Om ons niveau op de Aaker-piramide te meten, hebben we tools nodig die ons in staat stellen om een objectieve beoordeling uit te voeren.
Een van de beste tools is zeker Google Analytics, waarmee we het verkeer op onze website kunnen monitoren, de bouncefrequentie, conversies van gebruikers, verkeersbronnen, enz.
Een ander nuttig hulpmiddel om onze merkbekendheid te meten is Facebook Insight. Als je een Facebookpagina voor jouw bedrijf hebt, stelt deze tool je in staat om in detail de kenmerken van jouw publiek te begrijpen.
Door de gegevens van Google Analytics en Facebook Insight te combineren, kun je een SEO-strategie implementeren en je merkbekendheid.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.