De merkidentiteit vertegenwoordigt de verzameling van elementen die het bedrijf aan de klant wil communiceren: in feite is het het beeld dat het bedrijf vertegenwoordigt. Het verschilt van de bedrijfsidentiteit, die de intuïtieve perceptie is die de consument heeft van een bepaalde merk en alles wat eromheen is.
Er zijn verschillende modellen van merkidentiteit:
- Het merk als product: de kenmerken en attributen van het product;
- Het merk als organisatie: omvat de associaties voor de organisatie van het beeld;
- Het merk als persoon: een verzameling van kenmerken en associaties vergelijkbaar met die van menselijke karaktereigenschappen die aan het merk worden toegeschreven;
- Het merk als symbool: een verzameling van symbolen en communicatieve codes die het merk veel herkenbaarder en gemakkelijker te onthouden maken;
- De centrale identiteit: is een verzameling van meer significante merken.
Hoe creëer je een merkindentiteit?
Voordat je begint met het creëren van een merkindentiteit, moet je jezelf verschillende vragen stellen en geleidelijk antwoorden geven:
- Wat is de missie?
- Wie is mijn doelgroep?
- Wat doe ik beter dan de concurrentie?
- Wat is mijn project?
- Hoe kan ik mijn merk naar stabiel succes brengen?
Nadat je jezelf deze eenvoudige vragen hebt gesteld, begin je met het volgen van enkele belangrijke punten om een merkindentiteit te creëren:
- Ga de geest van de Klant binnen: Dit bestaat uit het houden van een of meer bijeenkomsten met de klant en proberen alles te begrijpen wat leidt tot de geboorte van dit merk.
- Verzamel Informatie op visueel niveau: Zodra je alle informatie voor de merkidentiteit van de klant hebt verzameld, voeg je afbeeldingen, een lijst, schetsen toe om de merkidentiteit visueel te organiseren.
- Naam en ontwerp van het Logo: Een complexere maar niet onmogelijke fase. De keuze van de naam en de grafische weergave van het logo moet overtuigend en perfect zijn in de ogen van de klant; het advies is om onderzoek te doen om ervoor te zorgen dat er geen soortgelijke merken in dezelfde sector zijn, en probeer origineel te zijn bij het kiezen van de naam.
- Definitie van de Strategie: Zodra alles klaar is, definieer je je marketingstrategie, wat en hoe je wilt communiceren met de klant.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.