De merkpersoonlijkheid è het kenmerk van de persoonlijkheid dat wordt geassocieerd met de merk.
In feite è het een verzameling van kenmerken die vergelijkbaar zijn met die van de menselijke karakter, maar toegepast op het merk. Deze hebben bovendien de neiging om duurzaam in de tijd te blijven.
De merkpersoonlijkheid drukt uit hoe het merk zich aan het publiek presenteert, door middel van zijn karakter, zijn stijl en zijn stemgeluid.
È het resultaat van alle communicatie-inspanningen van het bedrijf om een goede positionering van het aanbod in de geest van de consumenten te bereiken.
Hoe is de merkpersoonlijkheid ontwikkeld?
Het concept van merkpersoonlijkheid is ontwikkeld op basis van onderzoek naar consumentengedrag, daaruit bleek dat individuen de neiging hebben om merken eigenschappen toe te schrijven die dicht bij de menselijke persoonlijkheid komen, dus zijn ze geneigd om het merk te kiezen dat het dichtst bij het beeld komt dat ze van zichzelf willen uitstralen of dat ze aan andere consumenten willen communiceren.
In de loop der jaren heeft de merkpersoonlijkheid gesuggereerd dat een merk kan worden gezien als "betekenis" en niet alleen als een product, om zich te onderscheiden van de concurrenten. Hoe meer het merk zich gedraagt als een persoon, hoe groter de kans dat het een consument in vlees en bloed zal vinden.
Categorieën van Merkpersoonlijkheid
Zoals we al zeiden, is de merkpersoonlijkheid afgeleid van de verschillende persoonlijkheden van de consument en kunnen we deze indelen in 5 categorieën:
- Extraverte persoonlijkheid: Een consument die andere mensen stimuleert en positieve emoties heeft;
- Vriendelijke persoonlijkheid: Een consument die geneigd is menselijk en samenwerkend met andere mensen te zijn;
- Open persoonlijkheid: Een consument die houdt van avontuur, vreemde ideeën, nieuwsgierigheid en ervaringen;
- IJverige persoonlijkheid: Een consument die zelfdiscipline, organisatie en betrouwbaarheid toont;
- Neurotische persoonlijkheid: Een consument die emoties zoals woede, angst, kwetsbaarheid extern uitdrukt.
De persoonlijkheid van het merk biedt consumenten iets waar ze zich onderling mee kunnen identificeren en vergroot de populariteit van het merk.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.