In de zakelijke taal verwijst partnerschap naar de samenwerkingsrelatie tussen twee of meer bedrijven voor de uitvoering van gezamenlijke projecten. De meest voorkomende vorm van partnerschap is die tussen klant en leverancier, maar er zijn veel andere soorten samenwerking, contractueel of maatschappelijk, tussen bedrijven of relaties tussen concurrenten.
Partnerschappen worden onderverdeeld in:
- Verticale partnerschap: het is een vorm van partnerschap tussen bedrijven die niet op hetzelfde niveau van de waardeketen staan en daardoor verschillende beslissingsbevoegdheden hebben.
- Horizontale partnerschap: partnerschap tussen bedrijven op hetzelfde niveau die, opererend in verschillende sectoren, expertise en klantsegmenten ter beschikking stellen. Horizontale partnerschappen staan ook bekend als netwerken.
De twee vormen kunnen ook worden gecombineerd, in dat geval betreft het een gemengd partnerschap.
Als tussen meerdere bedrijven een strategisch partnerschap wordt vastgesteld en er een relatie ontstaat waarbij alle betrokken partijen er voordeel uit halen.
Wanneer het partnerschap tussen de bedrijven zich ontwikkelt met marketingmixacties, spreken we van co-marketingoperaties.
Co-marketing is een vorm van samenwerking om gemeenschappelijke of compatibele marketingdoelen te bereiken.
De kenmerken die aanwezig zijn in een partnerschapsrelatie zijn gemakkelijk te identificeren en zijn:
- Een gemeenschappelijk verlangen, dat in het bedrijfsleven het doel is dat de oprichting van het partnerschap motiveert;
- Het vermogen om te luisteren, aandacht te hebben, je te concentreren op de behoeften van de ander, om echt te begrijpen wat waarde creëert voor de partner;
- Initiatief en respect voor gedefinieerde en gedeelde regels. In het bedrijfsleven betekent praten over partnerschap weten hoe je nieuwe of verschillende oplossingen voor de andere partner kunt identificeren en investeren om bij te dragen aan het creëren van meer waarde;
Om langdurig te lezen over het partnerschap, moet je durven en moedig en zelfverzekerd zijn in het vermogen van de ander om waarde terug te geven voor de ontvangen waarde. Het is niet gemakkelijk, maar het kan gedaan worden, met deze specifieke voordelen:
- Verdienen aan commissies
- Beschikken over een speciale klantenservice
- Nieuwe leden werven, oude activeren en vaste klanten behouden
- Ondersteuning, middelen en training voor marketing ontvangen
- De mogelijkheid hebben om rechten te beschikken
- Business ontwikkelen in nog niet bezette gebieden
- Kosten verlagen
- Resultaten verbeteren
- Risico's delen
Hoe creëer je een goed partnerschap om klanten te werven?
Om een goede samenwerking te creëren, is het eerst noodzakelijk om op een transparante manier met je leveranciers om te gaan. Zoek een strategische partner voor je bedrijf die gemeenschappelijke doelen deelt: gelijke doelen, penetratie in nieuwe markten, acquisitie van nieuwe klanten, verhoging van zichtbaarheid, omzetverhoging.
Een strategische partner kan je in staat stellen zijn merk te gebruiken om meer zichtbaarheid aan jouw bedrijf te geven; met andere woorden, een strategisch partnerschap kan de groei van jouw onderneming versnellen.
Zodra je jouw partner hebt geïdentificeerd, probeer een project op te bouwen dat beide partijen ten goede komt.
Om dit doel te bereiken, concentreer je op je kerncompetenties en promoot je effectief jouw bedrijf en dat van je partner. Zodra de partner en de strategie zijn vastgesteld, streef naar de meest gunstige overeenkomst met jouw partner en start de samenwerking. Eenmaal gestart, mag er nooit gebrek zijn aan constante communicatie met je collega.
Case studies:
SAMENWERKEN: BARILLA
Het is een case study van een partnerschap dat als groep zeer succesvol is geweest, in feite is het vandaag de dag wereldleider op de markt van pasta en kant-en-klare sauzen in continentaal Europa, bakproducten in Italië en knapperig brood in de Scandinavische landen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.