Publiek è een groep mensen die een televisie-uitzending of radio-uitzending hebben gevolgd.
Wanneer men het heeft over publiek, verwijst dit naar alle kijkers die dat soort programma, film, tv-serie of radio-uitzending hebben gezien.
Het publiek betreft belangrijke informatie op mediagebied die bepalen:
- De tarieven voor reclame-uitzendingen die door de zenders worden gevraagd;
- De analyse van gegevens over kijkers;
- De voorkeuren van de kijkers, zodat het programmering kan worden gepland.
De standaard metriek voor het meten van het televisiepubliek è het luisteren per gemiddelde minuut, terwijl dat voor de radio het luisteren per gemiddelde kwartier is.
Typen publiek
De indicatoren die worden gebruikt om het publiek te berekenen zijn:
- L’media audience: het gemiddelde aantal reclame-exposities;
- L’ netto audience: het netto van de contactduplicaties;
- L’ bruikbare audience: het deel van het publiek dat de potentiële consumenten vertegenwoordigt, oftewel de target, van het geadverteerde product.
Wat betreft de media planning, verwijst men naar de ’audience samenstelling, oftewel de verdeling in homogene groepen die de sociaaldemografische of psychologische kenmerken aannemen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.