Doelgroep targeting is een vorm van targeting (analyse en segmentatie van de marktvraag), uitgevoerd in real-time.
Het wordt toegepast voor de planning en aankoop van campagnes voor display advertising, die wordt uitgevoerd impressies per impressie.
Dit gebeurt vooral dankzij de enorme hoeveelheid informatie die in real-time beschikbaar is, waardoor het mogelijk is om een uitgebreide schets van een profiel te maken, door middel van de identificatie en verzameling van persoonlijke gegevens en de kenmerkende gewoonten van iemand.
Hoe kan je doelgroep targeting uitvoeren?
Doelgroep targeting kan worden uitgevoerd volgens verschillende criteria, de gebruikte variabelen zijn:
- Demografisch: leeftijdsgroep en geslacht;
- Geografisch: locatie van de gebruiker;
- Aankoopgedrag: frequentie en gelegenheden van gebruik van een bepaald product;
- Tijdelijk: tijd van de dag en dag van de week.
Eens alle gegevens en informatie in real-time verzameld zijn, is men klaar om de audience targeting van display advertising campagnes uit te voeren.
Strategieën voor audience targeting
Met audience targeting is de kans groter om consumenten te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Om dit te laten gebeuren, is het belangrijk verschillende strategieën te volgen:
- Vergroot de dekking met Google’s in-market doelgroepen: via de dienst Google Analytics om affiniteit categorieën en in-market segmenten met de hoogste prestaties te vinden;
- Remarketing uitvoeren met Google Ads: in Google Ads Editor kun je bestaande doelgroepen bekijken en toewijzen;
- Aangepaste doelgroep van Facebook gebruiken en retargeting: een van de belangrijkste kenmerken van Facebook è bedrijven de mogelijkheid te bieden om gebruikers op het platform te targeten op basis van hun interesses;
- Prioriteit geven aan SEO: s als jouw merk goed geïndexeerd wordt, richt het zich op iedereen die actief naar jouw producten en diensten zoekt.
Dit zijn de strategieën voor audience targeting die momenteel worden gebruikt om je ideale doelgroep te vinden en te bereiken, waardoor de kans op verspilling van advertentiebudget voor een ongeïnteresseerd publiek bij een bepaalde marketingcampagne.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.