Wat is een reclamebureau

Het reclamebureau is een bedrijf dat verschillende diensten aanbiedt die betrekking hebben op de planning, het beheer en de evaluatie van reclamecampagnes.

Bovendien biedt het adviesdiensten voor de communicatie van de boodschap, over hoe de bedrijfsimago te verbeteren en het imago van de klantbedrijven en hun merken.

Het reclamebureau is verdeeld in twee verschillende typen:

  • Creatief bureau: dat zich bezighoudt met alle activiteiten van creatie, planning, productie en positionering van reclamecampagnes;
  • Mediacentrum: waar bedrijven de reclame plannen op de verschillende beschikbare media, waaronder: gedrukte pers, televisie, radio, internet.

Uit wie bestaat het reclamebureau

Het reclamebureau is verdeeld in 5 operationele afdelingen: Account, Creatief, Media, Productie en Administratie:

  • Accountafdeling: beheert het budget en de relaties met de klant. Daarnaast organiseert het de brief (document dat de resultaten van een onderzoek naar marketing uiteenzet en de doelstellingen van een reclamecampagne aangeeft.) voor de creatieve afdeling;
  • Creeatieve afdeling: is verantwoordelijk voor het bedenken van de reclamecampagne. In de creatieve afdeling werken de copywriter en de art director. De eerste is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de teksten van een advertentie, de tweede zorgt voor het imago van de campagne;
  • Media-afdeling: plant de reclamecampagne op de media en de onderhandelingen met de bijbehorende uitgevers en advertentieconcessies;
  • Productieafdeling: verantwoordelijk voor de technische aspecten van het realiseren van een reclamecampagne;
  • Planning-afdeling: ontwikkelt actieplannen om de voordelen van het eigen product ten opzichte van de concurrenten te bouwen. Bestudeert de strategieën gericht op het verbeteren van de positionering van het product op de markt;
  • Digi-afdeling: verantwoordelijk voor online communicatie- en marketingstrategieën, creëert websites, online reclamecampagnes en beheert bedrijfsprofielen op sociale media.

Om te concluderen, kunnen we het reclamebureau veelzijdig, flexibel, creatief noemen, waar het aan samenwerking en het luisteren naar klanten. ontbreekt.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.