Wat is storytelling

De term storytelling is verdeeld in twee woorden: story en telling en letterlijk kunnen we het vertalen als "een verhaal vertellen". In de praktijk is het een communicatietactiek via het vertellen van verhalen om de aandacht te trekken van een target specifiek. 

Het middel dat wordt gebruikt om de boodschap over te brengen is juist het vertellen van verhalen om een verlangen bij de lezer op te wekken om het product of de dienst die verkocht wordt aan te schaffen, door hem ervan te overtuigen dat het zijn behoeften vervult.

Deze communicatie die storytelling als voertuig gebruikt is zeer wijdverbreid in marketingstrategieën omdat het zeer effectief en krachtig blijkt te zijn.

Het vertellen van verhalen heeft namelijk een emotionele lading die de lezers meer overtuigt en ideeën en standpunten op een directe en meeslepende manier overbrengt aan de target in vergelijking met klassieke geschreven reclame.

Wat zijn de doelstellingen van storytelling?

Om goede communicatie en een effectieve marketingstrategie te realiseren, moet men zich doelen stellen om te bereiken:

  • Commerciële doelstellingen: wanneer degene die het verhaal vertelt zich moet onderscheiden van de concurrenten en de kijker moet overtuigen; 
  • Politieke doelstellingen: wanneer er nieuwe kiezers voor een politieke partij worden gevonden;
  • Marketingdoelstellingen: wanneer de aandacht van de doelgroep wordt getrokken, een behoefte stimuleert en de klant loyaliseert; 
  • Advertentiedoelstellingen: wanneer het merk wordt gepromoot en de zichtbaarheid van het merk of het bedrijf wordt vergroot;
  • Doelen van personal branding: wanneer men zijn of haar professionele vaardigheden bekend wil maken aan de doelgroep.

Zodra men zijn of haar doelen heeft vastgesteld en heeft begrepen op welke doelgroep men zich wil richten, kan men een effectieve businessstrategie ontwikkelen door gebruik te maken van de techniek van storytelling.

Wie gebruikt storytelling?

Storytelling is nuttig voor elk bedrijf, van kleine tot grote ondernemingen en zelfs voor zelfstandige professionals. Het belangrijkste doel is om de klant te binden die wordt betrokken bij de verhalen die het merk vertellen of die het product promoten, waardoor ze dichter bij het merk komen en veel loyaler blijken te zijn.

Voorbeelden van storytelling

De data-driven aanpak van Spotify

Laten we het voorbeeld van Spotify nemen, dat een data-driven storytelling vertelt (ze vertellen verhalen door middel van gegevens). Elke dag worden er talloze gegevens verzameld die vervolgens worden gebruikt om verhalen over het merk of label te vertellen en om originele inhoud te creëren. Er worden informatie verzameld over het soort muziek dat wordt beluisterd.

In 2017 kruiste de Spotify-service de gegevens die door het systeem waren verzameld om een overzicht te bieden van luistergedrag op Amerikaanse universiteiten. Op de site zijn informatie te vinden over de favoriete genres en de meest gekozen afspeellijsten, gericht op de consumptiemethoden van de meest frequente gebruikers: jongeren.

De gegevenskruising van IBM

IBM daarentegen biedt een bijdrage aan de strijd tegen melanoom (agressieve kanker).

Ze hebben een kunstmatige intelligentie ontwikkeld die in staat is om melanoom te detecteren, het werd gelanceerd op het Australische strand van Bondi en heeft meer dan 800 mensen in een week onderzocht, waarbij elk risico werd gemeld en patiënten met een huidkanker risico werden geadviseerd verdere tests uit te voeren.

Storytelling is een alternatieve methode om de problemen van het dagelijks leven aan te pakken, omdat het in elk verhaal nieuwe ruimtes en verschillende omgevingen creëert, alles met betrekking tot wat ons omringt. 

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.