Wat is de benefit

Het voordeel betekent letterlijk voordeel, ofwel het voordeel dat een product belooft aan de consument.

In de praktijk is het de oplossing die het product/dienst biedt aan klanten: de reclame voor het product richt zich op de belofte dat het een bepaald type probleem of situatie zal oplossen.

De benefitsegmentatie vertegenwoordigt een van de fundamentele strategieën die marketing gebruikt om de doelgroep van een bedrijf, een product of een dient te identificeren.

Door het segmentatieproces is het mogelijk om de vraag te relateren aan homogene groepen klanten die gemeenschappelijke kenmerken hebben. De criteria die worden gebruikt om de markt te segmenteren zijn:

  • Demografische aspecten
  • Geografische aspecten
  • Gedragsaspecten 

Verschillende mensen zoeken naar verschillende kenmerken in hetzelfde product, daarom heeft benefit segmentation als doel om deze te identificeren en de markt op basis daarvan te classificeren om specifieke marketingstrategieën voor verschillende doelgroepen te definiëren.

Het belangrijkste punt is dus om te begrijpen wat de klant nodig heeft en promotionele reclamecampagnes op te starten die aan zijn behoeften voldoen, zodat het product effectief wordt in de ogen van de consument. 

Voorbeelden van benefits: De case van wasmiddel Ifix.

Na een grondige marktanalyse is ontdekt dat in veel traditionele gezinnen vrouwen verantwoordelijk zijn voor alle huishoudelijke taken. Veel van hen beschermen hun handen niet met handschoenen wanneer ze met de hand wassen.

Het bedrijf heeft daarom besloten om vochtinbrengende crème toe te voegen aan zijn wasmiddel Ifix, zodat de handen van de huishoudsters zacht blijven.

Dus, in het geval van Ifix, is de voordelen è heel eenvoudig te identificeren: "Ifix laat de handen zacht en fluweelachtig aanvoelen".

De consument wordt gestimuleerd om dat product te kopen in plaats van een ander juist omdat het meer voordelen biedt dan een concurrent.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.