L'inbound marketing is een marktstrategie die in staat is om nieuwe potentiële klanten aan te trekken door gebruik te maken van verschillende kanalen.
Inbound marketing wordt vaak geassocieerd met digital marketing.
In feite is deze marketingstrategie gebaseerd op het gebruik van digitale communicatiemiddelen om gebruikers naar bedrijfswebsites en sociale pagina's te trekken.

De fasen van inbound marketing en de acquisitiefunnel
Het doel van inbound marketing is om gebruikers aan te trekken die leads zullen worden. Deze leads zullen klanten worden en deze klanten zullen uiteindelijk promotors van het bedrijf worden.

SCOPE-regels voor het opstellen van een inbound marketingstrategie
Voor de uitvoering van een inbound marketingstrategie bestaat er de regel genaamd SCOPE die kan helpen bij de creatie:
- S, consistentie en standaardisatie van de inhoud;
- C, contextualisering om relevantie te creëren, maak het persoonlijk;
- O, optimalisatie van duidelijke ideeën en specifieke concepten;
- P, zoals gezegd, creëer unieke inhoud, creëer unieke communicatie, benut je unique selling proposition;
- E, empathie om in contact te komen met potentiële klanten, betrek ze en trek ze naar je toe.
De fasen die een correcte inbound marketingstrategie bepalen zijn voornamelijk drie:
- Aantrekken van gebruikers: om bezoekers naar je website en sociale media te trekken, is het voldoende om interessante inhoud te creëren en, vooral bij social media beheer, te investeren in advertentiecampagnes om deze te promoten. Door middel van een strategie voor het creëren van interessante en strategisch doordachte inhoud kunnen er berichten op een bedrijfsblog worden gemaakt die veel sterke zoekopdrachten zullen genereren. Deze strategie is gebaseerd over zoekmachineoptimalisatie. Het creëren van interessante inhoud via een blog, è een uitstekend hulpmiddel om een inbound marketingstrategie te maken zonder geld te investeren in advertenties. Deze strategie vergroot de eigen merkbekendheid en het vertrouwen van bezoekers in het merk. Gebruikers zullen je merk leren kennen via deze artikelen en zullen dus waarde hechten aan jouw merk;
- Betrokkenheid van potentiële klanten: bezoekers waarderen de sociale berichten (vaak gesponsord) en beginnen je merk op Google te zien via berichten die strategisch zijn ontworpen om op specifieke zoekwoorden naar voren te komen. Zodra de gebruiker op het bericht of de sociale pagina landt, è het essentieel dat ze gegevens achterlaten (naam, e-mail en telefoonnummer) om ze in leads om te zetten. Dit è mogelijk door het creëren van landingspagina's die verbonden zijn met de sociale media of berichten die naar deze pagina verwijzen. Ook de formulieren op de website en de call to action zijn uitstekende elementen om bezoekers in leads om te zetten;
- Behouden van doelgerichte bezoekers: op dit punt hebben we gegevens van geïnteresseerde personen. Bezoekers beginnen zich te interesseren voor de onderwerpen en vertrouwen het merk. Nu, om potentiële leads om te zetten in echte klanten, vertrouwt men op andere strategieën zoals die van e-mail marketing en de verschillende automatiseringen die door de leads worden gegenereerd en geactiveerd. Deze technologieën worden opgenomen in wat wordt gedefinieerd als lead nurturing.
Zodra de klant is behouden, die misschien al bij jou heeft gekocht, zou deze een promotor moeten worden en, via mond-tot-mondreclame, over jou moeten praten met een extern netwerk van potentiële klanten.
Op dit punt wordt de cyclus voltooid met technieken van up-selling en cross-selling om de klant te loyaliseren en hem een terugkerende klant te maken, die blij zal zijn om opnieuw bij jou te kopen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.