Wat is ad recall

Een ad recall, è een indicator van een reclameherinnering die wordt gebruikt in onderzoeken om te evalueren hoeveel de doelpubliek zich herinnert van een bepaalde advertentie.

Het wordt uitgedrukt in percentage en betreft consumenten die tot een bepaald doelgroep behoren die de reclameboodschap herinneren zonder dat er verbale of visuele prikkels nodig zijn.

De reclameherinnering è verdeeld in verschillende niveaus:

  • Unaided recall: spontane herinnering, wanneer de consument de reclame herinnert zonder enige hulp;
  • Aided recall: geholpen herinnering, wanneer de consument de advertentie herinnert, als hij door de interviewer wordt gestimuleerd met specifieke associatieve technieken;
  • Related recall: relevante herinnering, wanneer respondenten een specifiek element, visueel of verbaal, van de reclamecommunicatie beschrijven en ervoor zorgen dat de consument het herinnert.

In de praktijk wordt de herinnering aan de advertentie gemeten door advertenties aan consumenten te tonen en hen later vragen te stellen over die advertenties. 

Echter, populaire platforms zoals Facebook en YouTube hebben hun eigen manieren om de herinnering aan de advertentie te meten.

Deze platforms helpen adverteerders meer te begrijpen over campagnes voor merkbewustzijn.

Hoe meet je de herinnering aan de advertentie?

Op veel platforms wordt de reclameherinnering gemeten via impressies:

  • Lage impressies: teken van een slechte campagne;
  • Hoge impressies: teken van een goede campagne.

Impressies geven echter alleen de publicatie aan, dat wil zeggen of jouw advertentie op een scherm is verschenen.

De impressie telling betekent alleen dat er mogelijkhedenà waren om de advertentie te bekijken, niet dat de advertentie ècht is bekeken, dus het is veel meer nodig om de reclameherinnering te meten: de click-through

De click-through zijn het doel van een reclamecampagne, omdat ze gebruikers in bezoekers transformeren, om vervolgens de conversie uit te voeren.

Hoe meet je de herinnering aan de advertentie op Facebook?

De herinnering aan de advertentie kan op verschillende manieren worden gemeten, afhankelijk van wie dit berekent.

Op Facebook wordt de metriek voor de herinnering aan de advertentie gedefinieerd als "geschatte herinnering aan de advertentie".

Deze metriek is beschikbaar voor degenen die deze doelen stellen:

  • Post-engagement pagina;
  • Videoweergaven;
  • Optimalisatie van de herinneringsverhoging van de advertentie.

Metriek "van schatting" die Facebook gebruikt, biedt adverteerders  een idee van hoeveel mensen zich zouden kunnen herinneren hun advertentie te hebben gezien als hen dat binnen twee dagen was gevraagd. 

Volgens Facebook is het u een mogelijkheid voor optimalisatie voor campagnes en zal het je advertenties tonen aan mensen die, zeer waarschijnlijk, in staat zullen zijn om je advertentie binnen twee dagen na weergave te herinneren.

Om dit te laten gebeuren, worden er enquêtes op sociale media gebruikt, zodat kan worden bepaald aan wie de advertentie moet worden getoond op basis van:

  • Gedrag: de relatie die iemand met jouw pagina heeft, de kans dat hij of zij met de advertentie interactie heeft;
  • Al sondaggio: het algoritme voert elke dag duizenden enquêtes uit op een willekeurige steekproef van campagnes die mensen vragen of ze zich een advertentie herinneren.

Dankzij de verschillende enquêtes kan men meer specifieke metrics krijgen over de berekening van adverteringsherinnering.

Hoe wordt adverteringsherinnering op YouTube gemeten?

Op YouTube is de berekening van adverteringsherinnering vergelijkbaar met die van Facebook.

Om te beginnen gebruiken ze enquêtes, deze verdelen ze in twee groepen: c wie aan de advertentie is blootgesteld en wie niet.

YouTube stelt hen dezelfde vraag over de advertentie om te bepalen of de herinnering is verbeterd en de interesse die de campagne genereert voor jouw merk.

De studies over merkinteresse zijn alleen beschikbaar voor videocampagnes en om in aanmerking te komen, moet de campagne:

  • De limietquote moet zijn ingeschakeld, met een maximale frequentie van 3 per dag;
  • Advertenties plaatsen die alleen videoadvertentie-elementen bevatten;
  • Minimaal 1,5 miljoen impressies per onderzoeksverzoek leveren.

Om alle metrics van een reclameherinnering effectiever te meten.

Om een boodschap memorabel te maken, moet deze op een boeiende en interessante manier worden gezien, zodat er een effectieve reclamecampagne is en een positieve impact met het merk.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.