Wat is een ad server

Advertentieservers zijn software die de prestaties van advertenties meten en zich bezighouden met:

  • Online advertenties leveren: de advertentieserver brengt een advertentie van de server naar de eindgebruiker, waarbij de doelgroepen die bereikt moeten worden en de ruimtes op de websites die gebruikt moeten worden, oftewel de posities van een advertentie, worden gedefinieerd;
  • Metrics volgen: het houdt zich bezig met het volgen en tellen impressies, klikken en interacties die worden gegenereerd na de conversies van online advertenties op de website van de adverteerder.

Bovendien zijn ze onder te verdelen in:

  • Advertentieservers voor adverteerders: ook wel buy-side genoemd. Dit type betreft degenen die rechtstreeks of via een bureau of mediacentrum een reclameplek kopen;
  • Ad server voor uitgevers: ook wel sell-side genoemd. Dit type betreft degenen die de advertentieruimte verkopen waarin de advertenties van de adverteerder worden weergegeven, rechtstreeks of via een online concessiehouder of een Ad Network dat ruimtes van meerdere websites verzamelt.

Een ad server wordt gebruikt door: mediacentra, uitgevers, creatieve bureaus die traditionele banners maken.

De Ad Server voert enkele tests uit en plaatst de goedgekeurde advertenties in een “creatieve bibliotheek” die vervolgens door het mediabureau zal worden gebruikt.

Verschil tussen Ad Server Analytics en Site Side Analytics

Zoals we al zeiden, meten ad servers de prestaties van advertenties, hiervoor zijn tracking systemen nodig zoals Google Analytics.

Het verschil è dat Site Side Analytics alleen gegevens kan verzamelen nadat een gebruiker de site heeft betreden, dus wanneer het herkent dat het bezoek is gegenereerd door een advertentieklik van een campagne. 

De adserver voegt daarentegen klik-, interactie- en impressiegegevens toe die buiten de bestemmingssite van de advertentie worden verzameld, dat wil zeggen in de plaatsingen die de advertenties hebben gehost.

De meest voorkomende soorten adservers voor adverteerders zijn: Sizmek, Adform, Atlas, Flashtalking en Weborama, die dienen om de effectiviteitsmetrics van advertenties weer te geven en om gebruikersgegevens te beheren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.