OTS is de afkorting van Opportunity To See (kans om te zien) en betreft de gemiddelde frequentie en het aantal kansen dat een publiek heeft om een reclame te zien en te begrijpen.
Wat betreft media planning, geeft OTS het gemiddelde aantal keren aan dat het publiek potentieel wordt blootgesteld aan de reclameboodschap. In feite komt de uitdrukking "kans om te zien" voort uit het feit dat er geen zekerheid is dat elk individu dat behoort tot de doelgroep aandacht heeft besteed en de reclameboodschap heeft begrepen.
Hoe wordt OTS berekend?
De gemiddelde frequentie wordt bepaald op basis van de verhouding tussen de kosten per GRP en de dekking, in een bepaalde periode van tijd.
Het wordt meestal è gebruikt in de reclameplanning voor het evalueren van de effectiviteit van een mediaplan of om de aandachtdrempel van de consument aan te geven wanneer deze door het bericht wordt bereikt.
Tenslotte is OTS è een metriek die de waarde van de reclame bepaalt door de aandachtdrempel van degenen die de advertentie bekijken te evalueren.
De voordelen van OTS
Het grootste deel van het succes van een reclamecampagne is vaak è te danken aan de aandacht van het publiek. De continue herhalingen van advertenties of reclamespots kunnen meer aandacht genereren voor een campagne en dus, meer kans dat de de consument begrijpt de boodschap die in de advertentie is gecommuniceerd.
Dankzij de waarde van OTS, die één middel is om de geschatte aandacht te meten die is gegenereerd, kan worden berekend hoeveel mensen erin zijn geslaagd om de betekenis van de boodschap te begrijpen en aan te voelen.
De OTS-waarden kunnen worden gebruikt om de zichtbaarheid te vergroten of een merk of een product dat net op de markt is gebracht te promoten.
Dankzij de verschillende herhalingen van reclame-uitingen blijft een advertentie in het geheugen van de ontvangers hangen.
Voorbeeld van OTS-berekening
Het berekenen van OTS is heel eenvoudig, bijvoorbeeld:
- Nettobereik: 1.000 mensen hebben een advertentie minstens één keer gezien;
- Bruto bereikcontacten: 5.000 contacten die het aantal van alle ontvangers omvatten;
- De bruto dekking wordt gedeeld met de netto dekking: 5000 per 1000, men verkrijgt de waarde van de gemiddelde contacten = 5 OTS.
Deze berekening toont aan hoe de doelgroep is samengesteld in vergelijking met andere contactklassen.
De reclame-industrie gaat ervan uit dat het ideaal zeven tot twaalf contacten per doelpersoon zijn afhankelijk van het reclamekanaal.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.