Lead nurturing verwijst naar die digitale strategieën waarmee bedrijven een zo direct mogelijke relatie met hun contacten (de zogenaamde leads) kunnen opbouwen.
Kenmerken en doelstellingen van lead nurturing
Het doel van lead nurturing is om de lead (verkregen via leadgeneratie-activiteiten zoals de context van de landingspagina) om te zetten in prospects en, dus, van potentiële klant een echte koper te maken van het goed of de dienst die wordt aangeboden.
De lead nurturing valt onder het zogenaamde lead management. We hebben de leads al eerder besproken toen we het hadden over verkoopfunnels en specifiek over leadgeneratie.
Lead nurturing betekent:
- Het vergroten van de merkbekendheid: dankzij promotionele acties zoals e-mailmarketing en sociale media beheer gericht op specifieke gebruikers (meer actieve fans, wedstrijden, enz.).
- Het verhogen van het conversiepercentage: de lead wordt gestimuleerd om te kopen en zal daardoor meer kans hebben om te converteren.
Software en soorten lead nurturing
Er zijn softwaretools die speciaal zijn ontwikkeld voor lead nurturing en veel digitale marketingtools bieden zeer uitgebreide mogelijkheden voor lead nurturing.
De belangrijkste soorten lead nurturing zijn:
- Facebook ADS: door het creëren van een gepersonaliseerd publiek, gebruikmakend van leadlijsten, zal Facebook interesses en neigingen van contacten creëren en onderscheppen die het conversiepercentage van de campagne zullen verhogen. De advertentie zal supergericht zijn op leads die al klaar zijn om te kopen en echt binnen de doelgroep vallen.
- Google ADS: aan de andere kant stelt Google ADS je in staat om doelgroepen te creëren (customer mach), waarbij gebruik wordt gemaakt van de beschikbare leadlijsten van het bedrijf. De logica è, min of meer dezelfde als die van Facebook, is dat de advertentie verschijnt voor degenen die echt naar jouw product zoeken.
- E-mail marketing: de klassieke communicatie one to one die lagere kosten met zich meebrengt en die de conversiepercentage van een website of digitale kanalen aanzienlijk kan verhogen.
In deze fase, vooral bij e-mailmarketing, zijn automatiseringen essentieel die het werk van lead nurturing gemakkelijker maken om uit te voeren.
Framework360 è een innovatieve marketingplatform dat naast vele functies ook zeer geavanceerde automatiseringen heeft die perfect zijn voor lead nurturing en het converteren van leads in echte klanten!
Uiteindelijk is lead nurturing die actie die nuttig is om de doelgroep van potentiële klanten echt te begrijpen en ze prospecten te maken, werkelijk geïnteresseerd in de aankoop.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.