Het marktaandeel is een percentage van de omzet van het bedrijf ten opzichte van de hele sector, het wordt bepaald op basis van de inkomsten en verkopen van het bedrijf.
Het marktaandeel geeft de grootte van het bedrijf aan ten opzichte van de rest van de markt en de concurrentie.
Het biedt informatie over de marktleider (de producent of het merk dat het hoogste marktaandeel heeft in een sector) op basis van ook de temporele analyse die helpt te begrijpen welke bedrijven marktaandeel winnen en welke het verliezen.
Hoe wordt het marktaandeel berekend?
Het marktaandeel wordt berekend door de verkopen van een product te delen door de totale verkopen in een specifieke periode.
Driemaal zijn belangrijk voor de berekening van het marktaandeel:
- De tijdsperiode
- Of het aandeel is gemeten op basis van één of meerdere producten
- Werkt met de nationale, regionale of mondiale markt
Dankzij deze factoren kunnen we meer specifieke en effectieve statistieken verkrijgen, waardoor we ook een duidelijker beeld van de sector krijgen omdat het deduceert hoe sterk de concurrenten tussen de bedrijven zijn, en ook de voorkeuren van consumenten kan vaststellen en of zij interesse hebben in een product in plaats van een ander.
De berekening van het marktaandeel wordt vaak afgeleid uit de omzet, dus, een hoog aandeel is niet altijd een indicatie van goede rentabiliteit.
Dus, uit de analyse van de aandelen als geheel kunnen we concluderen dat:
- Hoe sterker de leider is, hoe lager de concurrentie zal zijn;
- Als er daarentegen veel bedrijven met een laag aandeel zijn, zal er een hoger niveau van concurrentie zijn.
Het marktaandeel kan op twee verschillende manieren worden berekend:
- Via waarde (Omzet van het bedrijf / totale omzet van de markt);
- Via volumes (Verkochte eenheden door het bedrijf / Totaal verkochte eenheden op de markt).
De groei van het marktaandeel kan een toename van verkopen via één of meer concurrenten hebben, of via de overname van een concurrent en zijn aandeel.
Voorbeelden van marktaandeel
Deze grafiek legt de omzet van drie bedrijven in de referentieperiode uit:
- Bedrijf A: 31%;
- Bedrijf B: 18%;
- Bedrijf C: 51%.
De eerste stap bij het berekenen van het marktaandeel è de keuze van de meeteenheid.
De som van de omzetten vertegenwoordigt de waarde van de markt.
Gewoonlijk is de tijdsperiode voor het berekenen van het marktaandeel het kalenderjaar, de berekening van het aandeel è zeer belangrijk omdat deze kan wijzen op een index van kracht en effectiviteit wanneer het aandeel stijgt, dus kan het een effectieve marketingstrategie vertegenwoordigen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.