Marktpenetratie is een strategie die inhoudt dat producten of diensten worden verkocht in een reeds bestaande strategische context om een groter marktaandeel te verkrijgen (het percentage van een marktsegment).
Deze agressieve strategie ontwikkelt een reeds bestaande niche en kan worden gedefinieerd als het percentage mensen in de doelgroep dat een specifiek merk of een productcategorie heeft gekocht.
De middelen die worden gebruikt voor marktpenetratie zijn:
- Competitieve prijzen
- Het gebruik van beloningssystemen, loyaliteitspunten of kortingen
- De ontwikkeling van een nieuwe marketingstrategie om meer klanten aan te trekken
- Het kopen van een concurrerend bedrijf (in volwassen markten) om het marktaandeel uit te breiden
Marktpenetratie, marktontwikkeling en productontwikkeling samen bepalen de groei van de markt voor een bedrijf. In totaal reflecteren ze de huidige producten op de huidige markten en producten die aanwezig zijn in nieuwe markten, inclusief de ontwikkeling van nieuwe producten voor al bestaande markten.
Let op! Wanneer er veranderingen worden aangebracht, moet men voorzichtig zijn om de aspecten van het merk met zijn inhoud niet drastisch te veranderen. De klant kan het merk niet meer herkennen en daardoor wantrouwen in het gebruik van het product, waarbij hij zich richt op concurrerende merken.
Hoe de invloed van reclame op de markt te begrijpen?
Enkele stappen zijn voldoende om de invloed van reclame op de markt te begrijpen:
Stap 1 Identificeer de meest geschikte demografische gegevens voor een product: de locatie is erg belangrijk. Als een bedrijf nationaal opereert, moet het hele land het grootste aantal mensen bereiken. Hoe kleiner het gebied, hoe specifieker de mensen binnen het land kunnen zijn.
Stap 2 Begrijp de concurrenten van marktentree: op basis van de penetratie die andere producten hebben bereikt, kan men het aantal dat door demografische gegevens is bereikt berekenen door het totale aantal van het percentage van de producten te vermenigvuldigen.
Stap.3 Bereken het aantal klanten dat een bedrijf moet verkopen: om winst te maken.
Marktpenetratie is een hulpmiddel om de potentiële winsten van een bedrijf te begrijpen en is een integraal onderdeel van de berekening van een businessmodel voor middelen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.