Wat is merkbekendheid

De merkbekendheid (of brand awareness) is het vermogen van een consument om een merk spontaan te herinneren en te herkennen.

Het wordt onderverdeeld in spontane bekendheid (wanneer een gebruiker zich een merk herinnert zonder prikkels) en geprikkelde bekendheid (wanneer een gebruiker een merk herkent dankzij enkele "hulpjes", zoals wanneer hij het logo ziet).

We zijn er zeker van dat je deze logo's hebt herkend: Mercedes, Eni, Apple en YouTube.

Kijk, dit is de merkbekendheid. Je hebt deze logo's meteen gekoppeld aan de naam van het merk, wat betekent dat hun werk om de bekendheid te vergroten goed is gedaan.

Hoe meet je de merkbekendheid?

Om te begrijpen hoe aanwezig een merk is in de geest van mensen, David Allen Aaker, econoom en marketingexpert uit de Verenigde Staten, heeft de Aaker-piramide gecreëerd, verdeeld in 4 niveaus van 

notorietà della marca:
  1. ONBEKEND MET EEN MERK: letterlijk onbekend met een merk. Dit geeft het laagste niveau van de piramide aan, namelijk de mensen die dat merk helemaal niet kennen.
  2. MERKHERKENNING: in deze fase beginnen mensen zich een merk te herinneren, maar alleen dankzij de ontvangen prikkels (bijvoorbeeld wanneer ze de naam van het betreffende merk op de radio horen en denken "Dat heb ik al gehoord! Dat zijn degenen die...")
  3. MERKHERINNERING: hier beginnen mensen spontaan het merk te associëren met een bepaalde sector van diensten of goederen.
  4. BOVEN IN HET GEHEUGEN: dit is de hoogste laag van de piramide, waarin als men een bepaald type product wil kopen, men onmiddellijk aan een specifiek merk denkt. Het is het hoogste doel waar verschillende merken naar streven.

De BOVEN IN HET GEHEUGEN, zoals eerder gezegd, is het hoogste niveau van bewustzijn en kennis van een merk door een consument, zozeer dat het zijn aankoopbeslissing aanzienlijk beïnvloedt.

Probeer eens na te denken hoe krachtig een merk is geworden zodra het de TOP OF MIND-fase heeft bereikt. We geven je een paar voorbeelden om je beter te laten begrijpen: als je een paar zwembril en een zwemmuts zou moeten kopen, aan welke winkel denk je dan meteen? Uiteraard aan Decathlon. En als je zin krijgt in een lekkere hamburger, aan wie denk je dan meteen? Laten we all-in gaan op McDonald's. Maar als je enige informatie op het web moet zoeken, waar zoek je dat dan? Laten we zien of we kunnen raden... Op Google?

In sommige gevallen is de bekendheid van het merk nog sterker, omdat de naam van het merk verwijst naar een algemeen gebruikt product. Een paar voorbeelden? Coca-Cola, Scottex, Scotch, Bic. Dit zijn allemaal namen van enkele merken die de top van de piramide hebben bereikt, ze zijn gewone gebruiksvoorwerpen geworden die consumenten identificeren met de naam van het meest gevestigde merk.

Zelfs zijn er neologismen ontstaan die precies van deze merken afkomstig zijn, zoals "googelen" of "scotcheren".

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.