Wat is merkloyaliteit

Merkloyaliteit è de trouw aan een bepaald merk.

Niet alleen de aankoop van een enkel product, maar de voorkeur van de gebruiker om dat merk te kiezen, niet andere. 

Kenmerken en strategieën van merkloyaliteit

Wanneer men strategieën voor het vergroten van merkloyaliteit onderneemt, hoopt men het resultaat te behalen van klanten die regelmatige kopers worden en daardoor in feite je concurrenten uitsluiten.

De kenmerken van merkloyaliteit zijn:

  • De acceptatie: è de bewuste wil van de klant om het betreffende merk te kiezen.
  • De trouw: è de echte loyaliteit waarbij de klant niet alleen het merk verkiest, maar het ook continu aankoopt.

Hoe wordt merkloyaliteit berekend?

Zonder twijfel is de maatstaf de klanttevredenheid, de customer satisfaction.

De niveaus van ontwikkeling van merkloyaliteit zijn voornamelijk drie:

  • De merkherkenning: in deze fase vergroot de gebruiker zijn loyaliteit aan het merk, maar verwerpt nog steeds de aankoop van vergelijkbare producten van andere merken.
  • De merkvoorkeur: in deze overgangsfase neigt de klant naar het te analyseren merk, maar als dit niet beschikbaar is, neemt hij genoegen met de concurrent.
  • De merkinsistentie: in deze fase hecht de klant zich zo veel aan het merk dat, als het niet beschikbaar is, hij ernaar op zoek gaat of wacht tot het beschikbaar is en vermijdt een product van de concurrenten te kopen.

Verschil tussen merkloyaliteit en merkwaarde

Net zoals bij de merkbekendheid en de merkreputatie, omvat in dit geval de merkwaarde (de waarde van het merk) feitelijk de merkloyaliteit als een fundamentele waarde voor zijn ontwikkeling.

Hoe je eigen merkloyaliteit te vergroten

Om je eigen merkloyaliteit te vergroten is het belangrijk:

  • Uniek zijn: een unieke verkooppropositie hebben die je duidelijk onderscheidt.
  • Bied een zo goed mogelijke klantenservice aan, zodat je de klant in alle fasen van de aankoop en na de verkoop kunt volgen en verwennen.
  • De klant zoveel mogelijk loyaliteit bieden met kortingen en promoties die speciaal voor hem zijn.
  • Zorg zorgvuldig voor je imago, ook (en vooral) online en op sociale netwerken.

Het vergroten van de merkloyaliteit is een langdurig en moeizaam proces, maar essentieel om een portfolio van echte trouwe klanten te creëren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.