Wat is unconventional marketing

Met Onconventionele marketing wordt verwezen naar al die reclame-strategieën die worden gebruikt via enkele niet-conventionele communicatietechnieken, met de bedoeling om nieuwsgierigheid op te wekken en de interesse van consumenten in een bepaald product of dienst te stimuleren.

Een van de belangrijkste thema's van Onconventionele marketing is mond-tot-mondreclame: het zijn de gebruikers zelf die de reclame verspreiden omdat deze aangenaam, aantrekkelijk of interessant is.

Het doel van onconventionele marketing is om de gebruiker zo te verrassen dat er een herinneringseffect ontstaat, wat zeer nuttig is op het moment van aankoopbeslissing.

Fantasie en verbazing zijn kwaliteiten van onconventionele marketing; het probeert emoties bij de consument op te roepen en creëert bovendien verwachtingen nog voordat een product wordt gelanceerd.

Vormen van Onconventionele marketing

Binnen dit type marketing vallen verschillende vormen van alternatieve promotie zoals: omgeving marketing, guerrilla marketing, buzz marketing, alle soorten die ongebruikelijke omgevingen gebruiken om producten te promoten en gebaseerd zijn op mond-tot-mondreclame of ook wel WOM genoemd, dat wil zeggen word-of-mouth.

  • Omgeving Marketing of Omgeving Advertising: de fysieke omgeving wordt benut voor het verspreiden van merk- of productberichten, in een andere setting, waar niet veel reclameberichten aanwezig zijn;
  • Buzz Marketing: is een verzameling marketingtechnieken die zowel online als offline worden gebruikt, met als doel het vergroten van de conversatie en de interesse in een specifiek merk.
  • Guerrilla Marketing: è een communicatiestrategie waarvan het doel è is om een onconventionele boodschap te verspreiden, door middel van beelden of video’s.

Een voorbeeld van Guerrilla Marketing è is het beroemde merk McDonalds, dat de zebrapaden heeft gebruikt om een impactvolle promotie te creëren, in feite heeft het de zebrapaden gebruikt alsof ze frietjes zijn die uit de verpakking komen, waarbij het eigen logo goed zichtbaar is.

Onconventionele marketing waar bestaat het uit

Reclame biedt al jaren steeds dezelfde patronen aan. Consumenten zijn moe van het steeds bekijken van dezelfde beelden en het horen van dezelfde boodschappen, waardoor ze niet langer de juiste aandacht besteden.

Daarom besluiten vandaag de dag verschillende bedrijven om nieuwe vormen van communicatie voor hun merk en producten te experimenteren, met als doel de aandacht van de klant te veroveren, door gebruik te maken van technieken van onconventional marketing.

Onconventionele marketing maakt gebruik van virale marketing om producten te identificeren die de neiging hebben zich spontaan onder mensen te verspreiden, meestal via sociale media.

Voordelen en nadelen van onconventionele marketing

Deze manier van productpromotie heeft als doel nieuwsgierigheid en verbazing op te wekken bij de potentiële klant. Een van de voordelen is zeker het economische aspect, aangezien het weinig budget vereist, waardoor ook kleine bedrijven deze strategie kunnen toepassen.

Het feit dat onconventionele marketing sociale media gebruikt om de boodschap te verspreiden, bevordert de interceptie van de gebruiker die niet strikt verbonden is met het merk, maar kan een potentiële consument vertegenwoordigen.

Dit type marketing biedt zichtbaarheid aan iedereen, maar tegelijkertijd stelt het bedrijven bloot aan mogelijke kritiek van gebruikers.

Om te concluderen, onconventionele marketing is een uitstekende strategie om reclame te maken voor je merk of product, maar het is noodzakelijk om al zijn modaliteiten en hulpmiddelen op de juiste manier te gebruiken.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.