Wat is online marketing

Online marketing, of ook wel webmarketing genoemd, è een marktstrategie die wordt toegepast in de wereld van het web met als doel bezoekers aan te trekken die geïnteresseerd zijn in hun producten of diensten die online zichtbaar zijn. Het omvat sociale media, zoekmachines, bloggen, video en e-mail. De activiteiten beginnen met het creëren van een project op het web voor de realisatie van een website, om vervolgens de promotie voort te zetten via verschillende kanalen.

Webmarketing integreert zich door middel van de activiteiten:

  • Webmarketingmanagement: organisatorische discipline die zich richt op de praktische toepassing van marketing, dat wil zeggen de technieken en methoden binnen bedrijven voor het beheer van middelen en marketingactiviteiten.
  • Strategisch webmarketing: proces waarbij een bedrijf de meest geschikte competitieve strategie bepaalt om zijn middellange- tot langetermijndoelstellingen te behalen.

 Waarom is online marketing zo belangrijk?

Omdat webmarketing geen kostenpost op zich is, maar een investering om de zichtbaarheid, contacten en verkopen te vergroten, terwijl je altijd je marktstatistieken in de gaten houdt.

De voordelen zijn:

  • Lagere kosten: internet gebruiken om je doelgroep te bereiken is goedkoper dan promotie via traditionele media zoals tv, radio en gedrukte pers.
  • Meerdere opties: de advertentietools zijn divers en er is een ruime keuze.
  • Marketing 24/7: met webmarketing kan jullie reclamecampagne 24 uur per dag, 7 dagen per week draaien, en adverteerders hoeven zich geen zorgen te maken over openingstijden of het betalen van overuren aan hun personeel.
  • Klant bereiken is eenvoudig en snel: consumenten kunnen toegang krijgen tot producten en diensten zonder enige kosten. Dit elimineert de kosten die verbonden zijn aan reizen voor aankopen, en stelt gebruikers in staat om een aankoop te doen vanuit het comfort van hun eigen huis.
  • Marktargeting: met de hulp van online marketing is het mogelijk om advertenties te richten op de doelgroep die je wilt bereiken, waardoor je gemakkelijk een reclamecampagne kunt creëren.
  • Klantgegevens verzamelen en personalisatie: vergeleken met de normale markt, is het voor webmarketing gemakkelijker om klantgegevens te verzamelen op basis van hun behoeften, door de bezochte pagina's van klanten op te slaan of via enquêtes, rechtstreeks naar het punt van de reclame zonder gestoord te worden door andere soorten advertenties.

 Hoe doe je online marketing?

Online marketing betekent verschillende aspecten van communicatie op internet verzorgen.

Om te beginnen met Web Marketing heb je als eerste een platform nodig waar je de marketingmaterialen kunt plaatsen die je gaat creëren.

De belangrijkste platforms zijn:

  • Facebook;
  • Website;
  • Blog;
  • Youtube;
  • Autoresponder.

Afhankelijk van de strategie die je wilt aannemen, kun je kiezen uit de verschillende platforms die ik zojuist heb opgesomd.

Daarna kun je een blog maken waarmee je marketingartikelen kunt schrijven door artikelen over advertenties te schrijven die interessant zijn voor de doelgroep die je wilt bereiken.

Met een blog kun je jezelf “oefenen” in het schrijven van copy.

Om echt effectief te zijn, heeft een website behoefte aan een aantrekkelijke uitstraling gecombineerd met een solide businessmodel dat de volgende opties kan bevatten:

  • verkoop van fysieke of digitale producten op de site;
  • inkomsten genereren via advertentie-inkomsten;
  • verhoging van de verkopen van een fysieke winkel;
  • aanbieding van een betaalde sectie voor ingeschreven leden;
  • verkoop van affiliate producten.

Zodra de eigen website is gerealiseerd, moet de marketingstrategie worden gedefinieerd die erg belangrijk is voor de goede verkoop van het product:

  • Bij de communicatie zal rekening worden gehouden met het benadrukken van de aspecten waar de doelgroep het meest gevoelig voor is en het evalueren van de kanalen op basis van specifieke criteria;
  • Gerichte informatie-acties, die duidelijk het kwalitatieve verschil van het product ten opzichte van de gemiddelde producten die normaal beschikbaar zijn in grote distributiecentra aangeven;
  • Publiciteitsacties, zoals recepten, boeken;
  • Bied de mogelijkheid aan om zich in te schrijven voor een informatieve nieuwsbrief;
  • Integreren online en offline;

È belangrijk ook om gerichte cursussen te volgen om de autonomie van marketingstrategieën te ontwikkelen.

Ten slotte is het centrum van webmarketing è de klant, alles draait om zijn behoeften, om zijn hobby's. Als je de juiste doelgroep weet te raken, kun je een goede reclamecampagne voeren.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.