Ambush marketing is de associatie van een merk met een evenement dat plaatsvindt via de massamedia zonder dat het merk zelf enige verbinding heeft met het georganiseerde evenement.
In de praktijk is het een soort promotionele campagne uitgevoerd door een bedrijf dat zich verbindt aan een belangrijk evenement.
Het komt van het Engelse werkwoord "to ambush", wat betekent een hinderlaag opzetten, en heeft als doel om verstoring te creëren ten opzichte van een sponsorbedrijf.
De bedoeling van ambush marketing is om de zichtbaarheid van het eigen merk ten koste van een ander merk te vergroten.
Typen Ambush Marketing
Er zijn verschillende strategieën gekoppeld aan verschillende typen ambush marketing, namelijk:
- Predatory Ambushing: een merk gebruikt deze marketingstrategie om de sponsoring van een evenement door een concurrent. Dankzij deze techniek vindt de sponsoring van het merk ten koste van de concurrent plaats;
- Coattail Ambushing: overexpositie van een merk op een evenement waarbij de officiële sponsor, die exclusiviteit zou moeten hebben over alle reclame, in feite een ander merk is;
- Property or Trademark Infringement: schending van een merk dat opzettelijk marketingstrategieën aanneemt om zichzelf te sponsoren tijdens een evenement;
- Self-Ambushing: marketingstrategie die wordt aangenomen om te prevaleren boven de andere strategieën van een ander merk.
De organisatoren van grote evenementen hebben zich door de jaren heen gemobiliseerd om het fenomeen van ambushmarketing tegen te gaan en om de verworven rechten van officiële sponsors te beschermen.
Voorbeelden van Ambush Marketing
Olympische Spelen van 1984
Voor de organisatie van de Olympische Spelen van 1984, die in Los Angeles plaatsvonden, werd er gefocust op exclusieve sponsorscontracten aangeboden aan bedrijven.
Hoewel het contract werd verkregen door het Japanse bedrijf Fuji, nam het concurrerende bedrijf Kodak de hoofdrol in de reclame rondom het evenement op zich.
Kodak, door legaal te handelen, kocht zoveel advertentieruimte die op televisie tijdens het evenement werd uitgezonden dat ze herinnerd werden als officiële sponsor.
Microsoft en Sony
In 2007 lanceerde Sony de nieuwe playstation 3 door een media-evenement te organiseren aan boord van een boot op de Seine in Parijs.
Vele genodigden en tientallen journalisten namen deel.
Tijdens het evenement verscheen, naast de Sony-boot, een andere boot die de nieuwe Xbox 360 adverteerde.
Microsoft, had dus goed nagedacht over het tendere van een hinderlaag voor het concurrerende merk door de aandacht te trekken van iedereen die aan het evenement deelnam en langs de Seine wandelde, gebruikmakend van de media-aandacht voor Sony.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.