Wat is e-mailmarketing

Verlaagde kosten en hoge conversies, e-mail marketing is een zeer krachtige directe marketingtechniek!

De term e-mail marketing vertegenwoordigt alle technieken die effectieve communicatie via e-mail mogelijk maken, een gemakkelijke en doeltreffende manier om contact te maken met jouw publiek.

Laten we de echte voor- en nadelen van dit krachtige hulpmiddel ontdekken om je gebruikers te behouden!

Hoe e-mail marketing te gebruiken om contact te leggen met jouw community

Net als bij alle marketingtechnieken vereist ook e-mail marketing aanzienlijke inspanningen, veel tests en veel continuïteit.

Echter, belangrijke studies tonen aan dat de conversies van een goede e-mail marketing campagne een ROI tot 4000% kunnen garanderen.

Als je er goed over nadenkt, zijn de vaste kosten van deze techniek vrijwel nul (tenzij je betaalde tools gebruikt, maar toch met beperkte kosten), terwijl de conversiemogelijkheden talrijk en vaak onvoorspelbaar zijn.

Een goede e-mail marketingcampagne kan verkeer naar je website of sociale media brengen, kan de gebruiker in je funnel laten komen (ook al is hij in feite al binnengekomen op het moment dat hij de e-mail leest) en kan je klant trouw maken, die zich gekoesterd zal voelen door jouw communicatie.

Geen simpele nieuwsbrief, maar een gerichte en getargete communicatie!

De e-mail marketingcampagnes staan mijlenver af van de klassieke nieuwsbrieven die spammen inhoud naar alle klanten en potentiële klanten. E-mail marketingcampagnes zijn effectief omdat ze zijn ontworpen om klanten te bereiken die werkelijk geïnteresseerd zijn in het product/de dienst die je promoot.

Een belangrijk instrument van e-mailmarketing zijn de mailinglijsten.

Wat is een mailinglijst?

Een lijst van leads van gebruikers (e-mail, naam en achternaam) die zijn gecategoriseerd op basis van de acties die ze al in andere contexten hebben uitgevoerd die door jou zijn gevolgd (website, e-commerce of landingspagina om enkele klassieke voorbeelden te geven).

De e-mail zal worden vrijgegeven door de betrokkene uit eigen vrije wil (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een download van informatiemateriaal voorafgaand aan het vrijgeven van deze gegevens), zodat hij zich kan voorbereiden op eventuele communicatie.

Hoe een effectieve communicatie via e-mail te realiseren

Trefwoord: personalisatie!

Het is essentieel om niet in het wilde weg te schieten, maar elk segment van je mailinglijst te targeten.

Verken hun interesses (er zijn ontzettend veel tools om dit te doen, van de Facebook-pixel tot geavanceerde tracking binnen en buiten je webportalen).

Als je eenmaal begrijpt met wie je praat, weet je welke communicatie je moet instellen!

De fundamentele elementen voor een geavanceerde en functionele nieuwsbrief zijn:

  • Een aantrekkelijke en responsieve grafische lay-out: de e-mail moet gemakkelijk leesbaar zijn op een mobiel apparaat en moet mooie afbeeldingen bevatten die de aandacht van de gebruiker trekken;
  • Een overtuigende en krachtige tekst: recht op het doel af! Weinig poespas. Wat communiceer je? Een promotie of een speciale korting? Presenteer de boodschap duidelijk en beknopt;
  • Links naar websites, landingspagina's of sociale media en funnels: het is essentieel om alle mogelijkheden van e-mailcommunicatie maximaal te benutten. Voeg altijd alle verwijzingen die je wilt aan het einde van de e-mail toe met de bijbehorende links.

Sommige voorbeelden van e-mailmarketing

Er zijn duizend manieren om het e-mailmarketing maximaal te benutten.

Hier zijn enkele nuttige en innovatieve:

  • De e-mail die na het verlaten van de winkelwagentje wordt verzonden (e-commerce). Je was er bijna! De gebruiker was van jou, maar is je ontsnapt op een haar. Stuur hem een supergepersonaliseerde e-mail! Laat hem zien waar hij was gebleven. Het sluitpercentage zal erg hoog zijn. Privalia gebruikt deze techniek veel met benijdenswaardige resultaten;
  • Gepersonaliseerde e-mail met kortingen op specifieke interesses. Als je weet hoe je klant zich gedraagt, weet je hoe je in moet spelen op een bepaalde korting die hij waardeert;
  • Creëer ook storytelling in de e-mails. Het is heel belangrijk om een vertrouwensband met de gebruiker op te bouwen. Om hem loyaal te maken, is het belangrijk om verhalen te vertellen, ook via e-mail!

Wees leuk en origineel, niet saai en institutioneel! Stap uit het gewone en probeer je klant te betrekken!

Hier zijn enkele voorbeelden van zeer goed ontworpen e-mailmarketing:

  • Litmus: dit platform is gespecialiseerd in e-mailmarketing en hun directe communicatie is echt leuk en opwindend. Het kenmerkende aspect is het evenwichtige gebruik van GIF.

  • Buzzfeed: de Amerikaanse nieuwswebsite gebruikt een hyper overtuigende copy die je doet verlangen om die verdomde e-mail te openen! Ze concentreren zich vooral op de header, om de aandacht van de gebruiker te trekken met uitstekende resultaten.

  • Flock: dit messagingplatform gebruikt een frisse en leuke communicatie, met lichte animaties en illustraties, en is gespecialiseerd in het beheren van complexere automatiseringen. In feite ontvangen gebruikers super gerichte e-mails op basis van hun ervaringen met het bedrijf.

  • Starbucks: onmisbaar. Wanneer het gaat om effectieve communicatie, staat de Amerikaanse koffiegigant altijd vooraan. Hier is alles tot in de kleinste details doordacht. Overtuigende, lichte en leuke copy, gecombineerd met een keuze aan zeer gepersonaliseerde afbeeldingen die echt effectief zijn.

De mogelijkheden van e-mailmarketing zijn echt talrijk, nu is het aan jou om ze te benutten!

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.