Met de term "outsourcing" wordt gedoeld op alle activiteiten van het realiseren en starten van een bedrijf, uitgevoerd door externe gespecialiseerde dienstverleners.
In de praktijk is outsourcing een Engelse term die is verdeeld in out en source en betekent letterlijk "uitbesteding van diensten", dat wil zeggen “externe inkoop”.
Het bestaat dus uit het realiseren van een product of dienst, dat wordt toevertrouwd aan een externe entiteit, waardoor er zo meer ondersteuning wordt verkregen.
Hoe het outsourcingproces verloopt
Outsourcing houdt een langdurige samenwerkingsovereenkomst in tussen het bedrijf dat uitbesteedt (outsourcee) en een bedrijf dat al op de markt aanwezig is, waaraan de activiteit wordt overgedragen (outsourcer).
De outsourcingovereenkomst omvat de overdracht van volledige activiteiten van de klant en de overdracht aan de leverancier van verschillende bedrijfsafdelingen: het personeel en de bedrijfsmiddelen (installaties, voertuigen, licenties, apparatuur enz.).
In wezen is het concept van outsourcing è: "laten we anderen doen wat ze beter kunnen dan wij", om zo de kosten te verlagen en de benodigde middelen te bepalen om de core business te ontwikkelen (operationele bedrijfsactiviteiten die in staat zijn om de belangrijkste taken van een bedrijf te bepalen, met als doel omzet te genereren en dus winst te maken.)
Waarom doet een bedrijf aan outsourcing?
De redenen waarom een onderneming aan outsourcing doet, zijn talrijk, namelijk:
- Kosten verlagen;
- De prestaties verbeteren om bepaalde kwaliteitsnormen te bereiken;
- Een concurrentievoordeel op de markt behalen en behouden;
- Meer specialisatie verwerven in een specifieke sector;
Het integreren van externe diensten binnen het bedrijf heeft toegang gegeven tot nieuwe technologieën en vaardigheden die het bedrijf hebben toegestaan zijn activiteiten te vernieuwen.
Outsourcing is in de loop der tijd erg belangrijk geworden op het gebied van de communicatie, dankzij de mogelijkheden die door nieuwe communicatiemiddelen worden geboden en omdat het aansluit bij de specifieke vaardigheden die vereist zijn voor het beheer van de communicatie van een bedrijf.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.