Voor stakeholder engagement wordt verstaan alle activiteiten die worden ingezet om de sociale gesprekspartners van een organisatie te betrekken.
In wezen is het de creatie van een band tussen stakeholders en de organisatie, in feite betrekt de organisatie haar stakeholders door naar hun behoeften te luisteren en oplossingen te bieden.
Thema's van stakeholder engagement
De thema's waarin een organisatie investeert zijn de relaties die zijn opgebouwd met verschillende stakeholders en hun eigen ervaringen.
Bovendien beïnvloedt het ook de afstemming tussen beloftes, verwachtingen, acties en waarnemingen.
Om een effectieve stakeholderbetrokkenheid te hebben, is het belangrijk om te beheren en te verbeteren de betrokkenheid van hen met verschillende strategieën:
- De doelen definiëren;
- De kenmerken en de verwachtingen van de gesprekspartners begrijpen;
- Kies de wervingsmethoden die het meest geschikt zijn;
- Zorg voor een reactie aan de stakeholders.
De twee sleutelconcepten die de stakeholderbetrokkenheid domineren zijn: aansprakelijkheid en inclusiviteit.
Aansprakelijkheid
De definitie van aansprakelijkheid vertaalt zich naar "verantwoordelijk zijn" en geeft de plicht aan om alle betrokkenen te informeren over hoe men voldoet aan de verantwoordelijkheden jegens hen.
Het wordt geïllustreerd via reclame-documenten die uiteindelijk worden samengevat in verantwoordingsbalansen.
Inclusiviteit
Inclusiviteit houdt rekening met de aspiraties en behoeften van de belanghebbenden.
Men moet zich houden aan de strategieën voor het creëren en beheren van relaties tussen een organisatie en haar relevante belanghebbenden om sociale waarde te creëren en te distribueren.
Tenslotte veronderstelt het een marktbenadering die de hele organisatie omvat en een effectieve methode vertegenwoordigt om de organisatie te laten interageren met haar belangrijkste gesprekspartners.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.