Wat is toerisme marketing

Voor toeristische marketing verstaan we, zoals het woord zelf al zegt, de marketing- en communicatie-initiatieven die tot de toerismesector behoren, met als doel nieuwe klanten aan te trekken of gewoon de bestaande klanten te behouden.

We bedoelen ook de structuren waar het toerisme kan plaatsvinden: hotels, Bed & Breakfasts, vakantieappartementen, hostels of zelfs de diensten die nodig zijn om bij deze structuren te komen, zoals reisbureaus.

We kunnen verschillende soorten toerisme classificeren:

  • Culinaire toerisme: de keuken.
  • Kunsttoerisme: de kunststeden.
  • Zomertoerisme: de stranden.
  • Alpen-toerisme: de sneeuw.
  • Thermisch toerisme: binnen- en buitenbaden.

Naast klassiek toerisme hebben we ook webtoerismemarketing, waar mensen via het web toegang kunnen krijgen tot promoties, afbeeldingen van een accommodatie en hun ticket rechtstreeks via het web kunnen kopen.

Webtoerismemarketing heeft de groei van het toerisme sterk geholpen omdat het zich aanpast aan elk type doelgroep; het trekt namelijk alle soorten toeristen aan, ongeacht leeftijd, geslacht of culturele achtergrond.

 Hoe definieer je een toeristische marketingstrategie?

Om een toeristische marketingstrategie te definiëren, wat moet je dan kiezen zoals bij alle strategieën?

Uiteraard de doelgroep! Aan wie moeten we onze boodschap richten? Welke mensen moeten jouw locatie of accommodatie bezoeken? Binnen jouw doelgroep moet je enkele kenmerken identificeren:

  • Età
  • Inkomen
  • Beroep
  • Interesses
  • Doelen

Nadat het doelwit is vastgesteld, moeten er doelen worden gesteld van het type "hoe kunnen we meer bezoekers krijgen?" en een reeks acties worden uitgevoerd om dit te bereiken, zoals het plaatsen van advertenties om de zichtbaarheid te vergroten:

  • Advertenties op Facebook plaatsen.
  • Printadvertenties plaatsen.
  • Een reclamecampagne voor toeristisch webmarketing creëren.

Daarna, als men denkt dat deze doelen relevant en compatibel zijn met de eigen marketingstrategie, kunnen de juiste middelen worden gebruikt om de eigen marketingstrategie uit te voeren:

  • Gebruik overtuigende woorden die de klant laten begrijpen dat deze reis alleen maar voordelen oplevert.
  • Gebruik foto's en afbeeldingen die de bezoeker het gevoel geven dat hij al op vakantie is.
  • Verzamel de gegevens van je bezoeker via inschrijving voor een nieuwsbrief, zodat ze op de hoogte blijven van alle reizen en lopende promoties.

Ik denk dat jullie nu klaar zijn om jullie beste toeristische marketingstrategie te maken, maar ik wil jullie wat inzichten geven. Voor een betere tactiek kun je gebruiken:

  • Influencer marketing: die de locatie bezoekt en reclame maakt.
  • Maak een gids voor jouw locatie: zodat je al weet wat je kunt doen op die specifieke plek, de plaatsen die je kunt bezoeken.
  • Creëer een blog op sociale media: zodat je op de hoogte blijft van alle recensies en negatieve of positieve discussies over die plek.
  • Maak een video over de toeristische locatie: zodat je een 360°-zicht hebt.
  • Publiceer nieuws en evenementen: zodat bezoekers op de hoogte blijven en het gemakkelijker wordt om de plaatsen te vinden waar ze naartoe kunnen gaan.
  • Gebruik gesponsorde advertenties: om je te richten op het publiek en de gekozen doelgroep.
  • Toon iets bijzonders: datgene wat anderen niet hebben. Maak jezelf uniek en anders dan anderen.
  • Deel gebruikersrecensies: om jezelf bekend te maken en het vertrouwen van de klant te winnen.

 Case studies:

Een goede case study kan worden geïdentificeerd aan de hand van een boek, dat spreekt over toeristische marketingstrategieën en hoe je de beste methoden, benaderingen en hulpmiddelen kunt gebruiken.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.