Pull marketing is de vorm van productpromotie die als doel heeft acties te creëren die nuttig zijn om potentiële klanten aan te trekken.
Kenmerken en typen van pull marketing
Vaak wordt pull marketing geassocieerd met acties die op het web worden uitgevoerd.
Een voorbeeld hiervan is een strategie van inbound marketing die gebaseerd is op het aantrekken van bezoekers naar de site door middel van het creëren van SEO-geoptimaliseerde artikelen, of via social media berichten die verwijzen naar de secties van de site zelf.
Andere vormen van pull marketing zijn:
- Traditionele vormen van pull marketing: promoties, kortingen en coupons. Alles wat klanten aantrekt zonder dat ze erom vragen.
- Nieuwe vormen van digitale pull marketing: webadvertenties, corporate blogging (de actie van onbound marketing waar we het eerder over hadden) en de activiteit van social media manager.
In elk geval, elke vorm van marketing die geen directe aanvragen van de klant omvat.
Kortom, een pull marketingactie is gericht op het verhogen van de vraag naar dat goed of die dienst en het promoten ervan door klanten of potentiële klanten aan te trekken (pull).
Verschil tussen pull en push marketing
Het belangrijkste verschil tussen pull en push marketing ligt in de actie van de klant. In feite wordt de gebruiker in pull marketing aangetrokken door de actie of de professional die het promoot. Bij push marketing daarentegen is er een directe actie gericht op de gebruiker, zoals direct marketing of
outbound marketing, of acties zoals e-mail marketing, SMS-marketing of WhatsApp-marketing.Momenteel overschrijden pull marketingacties push marketing, dat als traditioneel wordt gedefinieerd, maar in werkelijkheid is de juiste communicatie diegene die in balans is tussen de twee vormen van marketing.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.