Retentie è de klantbinding (maar niet alleen dat). Het gaat erom hoe je een relatie kunt onderhouden met je klanten en ook met je medewerkers.
Retentie è de Engelse term die "onderhoud" betekent. Dit concept omvat verschillende aspecten:
- Klantretentie: è de klantbinding, een fundamenteel proces om de verkoop te verhogen en de merkbekendheid van een bedrijf te vergroten. Om de klant te binden zijn er specifieke marketingstrategieën zoals e-mailmarketing en zo persoonlijk mogelijke aanbiedingen, maar het blijft een zeer moeilijke variabele om te definiëren, omdat de klant van nature wispelturig is en vaak van gedachten verandert over zijn aankopen;
- Employee retention: è het vasthouden van medewerkers, een even fundamenteel aspect voor de bedrijfswelvaart. Ook dit is een delicaat en complex proces, maar als het op de juiste manier wordt ingesteld met een salaris dat in overeenstemming is met het werk, erkende feestdagen en genereuze voordelen, en de creatie van een zo sereen mogelijke sfeer, zal dit ten goede komen aan de hele "productieketen" van het bedrijf.
Verschil tussen retention en loyalty
Het zijn twee nuances die echter verschillen in perspectief. De brand loyalty is in wezen de neiging van een klant om een merk als "gebruikelijk" te kiezen, terwijl retention de strategie is die leidt tot de keuze van de klant die zich tevreden voelt.
Voordelen van retention
- Lagere kosten in vergelijking met het verwerven van nieuwe klanten.
- Substantiële toename van de verkoop bij doelklanten.
- Mogelijk mond-tot-mondreclame met als gevolg een toename van merkbekendheid en merkreputatie.
- Mogelijkheid om strategieën voor cross-selling en up-selling op te zetten dankzij het vertrouwen dat de loyale klant in het merk heeft.
Het doel van retention is om het aantal klanten en medewerkers dat afhaakt tot een minimum te beperken en zo de merkreputatie van het bedrijf te versterken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.