Sociale reclame is een vorm van communicatie en promotie met overtuigende doeleinden.
Dit type reclame wordt gepromoot door non-profitorganisaties voor sociale nut en algemeen belang.
Het doel van deze communicatie is om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelpubliek, oftewel de eigen target.
Om de eigen doelstellingen te bereiken, maakt dit type reclame gebruik van communicatiemiddelen die voordelen en winst voor de hele gemeenschap opleveren.
Strategieën voor sociale reclame
Om de eigen target te betrekken en de effectiviteit van de communicatie te verhogen, worden verschillende strategieën toegepast die gericht zijn op het oproepen van verschillende emoties bij het publiek, waardoor zij het overgebrachte bericht verwelkomen.
Sociale reclame bevordert gezonde en duurzame gewoonten en levensstijlen en maakt gebruik van de kenmerken, tools en strategieën om te informeren of bewustzijn te creëren bij hetpublieke opinie over een onderwerp.
Bovendien wordt het gebruikt om het gebruik van een gedrag of een levensstijl te bevorderen of om donaaties ten gunste van een specifieke zaak aan te moedigen.
Om een goede strategie voor sociale reclame te hebben, is het echter belangrijk vast te stellen hoe de voorgestelde boodschappen botsen met levensgewoonten en publieke opinies.
Het publiek dat geen "gezond" gedrag aanneemt, zal meer weerstand bieden tegen de communicatiestimulans.
Om sociale reclamecampagnes effectiever te maken, wordt gebruikgemaakt van communicatiestrategieën die op meerdere niveaus zijn gericht.
In de praktijk betreft het een groepscommunicatie die hulp vraagt aan opinieleiders, testimonials en influencers.
Dus heeft sociale reclame als doel om initiatieven van openbaar belang te bevorderen.
Promotie van sociale reclame
Door te definiëren dat dit type communicatie overtuigend maar niet commercieel is, kan het worden gepromoot door verschillende partijen, waaronder:
- Openbare administratie: Staat, Regio's, Provincies en Gemeenten;
- Non-profitorganisaties;
- Publieke bedrijven of particuliere.
De belangrijkste middelen die worden gebruikt voor promotie zijn: de slogan, de foto's, en andere reclame-instrumenten die worden gebruikt met het doel om de sociale verandering.
Eigenlijk is het doel niet alleen om de aangeboden producten of diensten te verkopen, maar ook om de bevolking een bepaalde "educatie" in aankoopgedrag aan te leren.
Taal van sociale reclame
Sociale reclame richt zich op de emotionele communicatie van consumenten.
In feite moet de taal afgestemd zijn op de uitgevoerde strategie.
Dus, het is belangrijk om effectieve taal te gebruiken voor elke strategie van sociale reclame:
- Taal ontroerend/dramatisch: heeft als doel een emotionele band met de toeschouwer te creëren, presenteert de dramatiek van de situatie dankzij beelden en woorden met een sterke empathische lading;
- Aanklagende taal: heeft als doel om de aandacht te trekken van degenen die de plicht hebben om maatregelen te nemen en brengt een probleem aan het licht of beschuldigt de verantwoordelijken voor het “drama”;
- Schokkende taal: heeft als doel om tot een constructieve reflectie over de gevolgen van bepaalde keuzes te komen;
- Ironic taal: leidt tot bewustwording, gericht op ironische en lichte tonen;
- Didactische taal: stimuleert reflectie door in te spelen op individuele verantwoordelijkheid.
Elke taal is een keuze van communicatiestrategie die gericht is op het oproepen van specifieke emoties bij het publiek.
Voorbeelden van sociale reclame
Waterbesparing begint thuis
Colgate moedigt je aan om de kraan dicht te draaien terwijl je je tanden poetst om meer dan 11.000 liter water per jaar te besparen.
Zijn slogan is: "Neem de verantwoordelijkheid, verspreid het woord en zorg ervoor dat elke druppel telt".
In het geval van de reclame van Colgate hebben de gegeven adviezen echter betrekking op de diensten of producten die door het bedrijf worden verkocht en legt het aan consumenten uit hoe ze hun waterverbruik kunnen verminderen door simpelweg de kraan dicht te draaien terwijl ze hun tanden poetsen.
Alcohol en Drugs. 1 BlackRussian
Voorbeeld van sociale reclame die op MTV is uitgezonden.
Om de doelgroep te bereiken, heeft het gebruik gemaakt van zeer expliciete tonen.
Deze reclame is gemaakt om het alcoholgebruik te ontmoedigen door in te spelen op de dubbele betekenis van “black russian“, namelijk de naam van een alcoholische drank en een uitdrukking die in het Engels betekent “zwarte Russische persoon”.
De reclame toont een jonge man die naar een badkamer gaat met verschillende gekleurde individuen die Russische hoeden dragen, daar verschijnt op het scherm de tekst: «Dit is de enige manier om alle Black Russians te krijgen die je wilt».
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.