De tribale marketing of tribale marketing is een marketingstrategie die steeds sterker op de wereldwijde scène verschijnt en die gericht is op het groeperen van heterogene mensen, verenigd door een gemeenschappelijke waarde of product.
Tribale marketing wordt veel gebruikt door grote wereldmerken om hun merk bewustzijn te vergroten en daardoor de aandacht op het merk te vestigen.
Kenmerken en strategie van tribale marketing
De tribale marketing is een niet-conventionele communicatie strategie, zoals de buzz marketing en de
viral marketing, dat, uit zijn aard, alleen werkt als het merk echt verankerde idealen heeft. In dit geval, zullen de leden zich identificeren met het merk door middel van de waarden en producten die het met zich meebrengt.Tribal marketing is gebaseerd op de emotie die een product of bedrijfswaarde kan oproepen bij de leden.
Winnende voorbeelden van tribal marketing
Zoals vaak het geval is, is Apple een levend voorbeeld van een merk dat tribal marketing vertegenwoordigt. De leden van de Apple-stam verenigen zich rond fetisjen zoals de iMac of de iPhone en hechten sterke en gevestigde bedrijfswaarden eraan.
Als Apple het tribal marketing is, is Starbucks dat in enkele memorabele campagnes.
My Starbucks Idea is een zeer interessante case study van tribal marketing.
Hier vraagt de beroemde multinationale koffieketen aan klanten hoe ze de service in hun winkels kunnen verbeteren. De leden van de tribu zijn enthousiast omdat ze zich onderdeel van het bedrijf voelen, aan de andere kant ontvangt het bedrijf ook echt nuttige feedback: gratis wi-fi, digitale fooi, een bijzondere soort limonade, met andere woorden, allemaal echt concrete ideeën die vervolgens door de communicatieafdeling zullen worden beoordeeld en, indien nodig, concreet ontwikkeld.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.