Psychologen en wetenschappers zeggen het: een mooi beeld, een goed uitgevoerd visueel materiaal of een doordachte video werken beter dan saaie en platte teksten!
We worden gebombardeerd met informatie en slechts een zeer klein percentage daarvan wordt echt opgenomen. De nieuwe communicatiestrategieën zijn voornamelijk gebaseerd op één element: het beeld! Laten we ontdekken wat visuele marketing is en wat het belang ervan is in een marketingstrategie.
Gemiddeld wordt slechts 80% van de visuele gegevens door de gebruiker opgenomen, maar als we het hebben over tekstuele inhoud dalen we naar 20%!
Niet alleen dat, ons eigen brein "denkt" in beelden!
Visuele inhoud wordt 60.000 keer sneller door het brein verwerkt dan teksten!
Kortom, het beeld is immediater en impactvoller dan alleen woorden!
Hier komt het visual marketing het veld op: de communicatiestrategie van kleine en grote bedrijven die de voorkeur geeft aan beelden en visuele inhoud om zichzelf te communiceren!
Wat is Visual Marketing en waarom is het cruciaal voor het succes van jouw bedrijf
De nieuwe communicatiekanalen, zoals sociale media maar ook websites, zijn beslist visueler dan tekstueel en om succesvol te zijn, is het essentieel om een visual marketingstrategie (of visual content marketing) eenvoudig, effectief en met directe impact te creëren.
Belangrijke voorbeelden van visual marketing zijn de infographics (de grafieken met elementen en kleuren die de aandacht trekken en verticaal worden ontwikkeld), de gif's en memes (ja precies, de zo vaak verguisde memes worden echt belangrijk om te communiceren op het web!) naast de
illustraties, strips en uiteraard mooie foto's voor de berichten, zonder de video-inhoud te vergeten (even belangrijk en trendy)!De echte voordelen van visuele marketing
De grote voordelen van visuele marketing liggen in de directheid en snelheid van de boodschap!
Dit type strategie is belangrijk om de betrokkenheid van je pagina te vergroten, dat wil zeggen de gemiddelde hoeveelheid opmerkingen en interacties met de berichten.
Ook alle elementen die het merk met beelden vertegenwoordigen maken deel uit van visuele marketing.
Het logo of merk, banners, visitekaartjes, kortom alle visuele elementen die jou vertegenwoordigen, vallen onder deze strategie.
Het werkelijke doel van een strategie gebaseerd op afbeeldingen moet zijn: de gebruiker enthousiast maken over het merk, hem emotioneel raken en absoluut direct zijn.
Door middel van visuele content vertel je wie je bent en hoe je jouw bedrijf aan de wereld wilt laten zien!
Visueel marketing heeft als doel om te verrassen, de merkreputatie van het bedrijf te verhogen en de betrokkenheid van jouw community te vergroten!
Visueel storytelling
De volgende stap ten opzichte van eenvoudige visuele marketing is visueel storytelling.
Voorbeelden daarvan zijn de stories op Instagram en WhatsApp. Zeer nuttige hulpmiddelen om content te creëren die het dagelijkse leven van het bedrijf vertelt via beelden en video's!
De sterke drang om de content te visualiseren (die zichzelf na 24 uur vernietigt) leidt tot extreem hoge kijkcijfers (volgens het schaarsteprincipe van Robert Cialdini) en verhoogt de bedrijfsreputatie door een enorme blootstelling op het web!
Winnende voorbeelden van visuele marketing
De visuele marketing van Starbucks: wanneer beelden het bedrijf perfect beschrijven
Een echt geslaagd voorbeeld van visuele marketing is het beheer van de Instagram-profiel van Starbucks.
Een pagina die op unieke wijze wordt beheerd, om de browse-ervaring echt onvergetelijk te maken.
Het bedrijf en zijn waarden worden verteld door middel van afbeeldingen van producten, helemaal niet voor de hand liggend en vaak samengesmolten met de natuur (bijvoorbeeld met de wolken), er worden foto's gepresenteerd van het glimlachende personeel en grafieken en illustraties die tot in detail zijn bestudeerd.
https://www.instagram.com/starbucks/
Airbnb: een fusie tussen visueel vertellen en visuele marketing
Bij het analyseren van de gigant in home-sharing begrijp je hun vaardigheid om visueel vertellen te combineren met door klanten gegenereerde inhoud.
Het resultaat is een beheer van sociale kanalen, vooral Facebook, dat echt benijdenswaardig is.
https://www.facebook.com/AirbnbItalia/
De meest voorkomende fouten bij het creëren van een visuele marketingstrategie
Wanneer je een visuele marketingstrategie creëert, moet je de regels van klassieke marketing respecteren om grote communicatieproblemen te voorkomen.
Fouten in de visuele marketingstrategie: psychologie van kleuren
In een strategie die gebaseerd is op beeld, is de keuze van kleuren essentieel.
In de gewijde post leg ik uit dat elke kleur de gebruiker een ander gevoel en een andere emotie geeft.
Een verkeerd gebruik van kleuren kan echt een fatale factor zijn voor je visuele campagne.
Fouten in de strategie van visuele marketing: fouten in positionering
Een strategie voor visuele marketing maken is niet eenvoudig en men moet, zoals gezegd, de regels van meer traditionele marketing respecteren.
Het is essentieel om een doelgroep te vinden, zodat je begrijpt welk type communicatie te gebruiken (grappig, serieus, buiten de gebaande paden, provocerend).
Een gewaagde keuze, met een doelgroep die die inhoud niet positief zal zien, kan een moeilijk te herstellen fout zijn.
Tot slot een advies.
Mooi de mooie en indrukwekkende afbeeldingen, maar de inhoud moet niet alleen esthetisch zijn, maar ook nuttig.
De perfecte afbeelding of visuele inhoud voor visueel marketing geeft iets, een hulp, een suggestie, roept een emotie op en nadert de community, waardoor empathie ontstaat.
Alleen zo kan men genieten van de grote voordelen die een goede visuele strategie met zich mee kan brengen!
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.