Wat is een buyer persona

De buyer persona is een avatar, virtueel en toch fictief, die de typische klant van een bepaald bedrijf vertegenwoordigt.

Buyer personas zijn uiterst nuttig om potentiële klanten te classificeren en hun kenmerken te analyseren, zowel op sociaal-cultureel niveau als wat betreft hun interesses.

Met moderne webmarketingtools è het mogelijk om zeer specifieke gegevens te verkrijgen en diepgaandere analyses uit te voeren.

Buyer personas worden geëxtraheerd uit de inkoopinzichten van het bedrijf (van degenen die al bij jou hebben gekocht en dus in de bedrijfsdatabase zijn opgenomen).

Bovendien kunnen deze gegevens die de buyer personas creëren ook worden geëxtraheerd uit enquêtes en interviews met klanten om de avatar vorm te geven.

Doelstellingen en toepassingsstrategieën van buyer personas

De hoofd doelstellingen van buyer personas zijn:

  • Optimalisatie van de roi: begrijpen wie de bedrijfsdoelgroep is, is essentieel om het percentage winst ten opzichte van de investering te verhogen
  • Duurzaamheid van de economische bedrijfsvoering op middellange en lange termijn: dankzij dit hulpmiddel is het gemakkelijker om schaalbare strategieën te creëren die de investeringen in de loop van de tijd optimaliseren

Hoe een buyer persona te creëren

Zoals gezegd, is het niet vanzelfsprekend dat de buyer persona virtueel is; sterker nog, heel vaak worden deze profielen van fictieve klanten ook op papier of in ieder geval op traditionele media gemaakt.

Er zijn veel online tools beschikbaar die het mogelijk maken om een buyer persona te creëren, maar ouderwets papier en pen zijn absoluut geen verouderde methode.

De fasen voor het creëren van buyer personas zijn voornamelijk twee:

  • Gegevensanalyse: er worden gegevens geanalyseerd die zijn verkregen uit sociale inzichten en/of van het web of uit vragenlijsten en enquêtes die aan echte klanten zijn voorgelegd. Ten slotte worden richtlijnen opgesteld om de avatar te creëren;
  • Creativiteit: in deze fase bedenkt het team of de persoon die verantwoordelijk is voor het creëren van de buyer personas, fictieve namen en zo veel mogelijk heterogene kenmerken met als doel buyer personas te creëren die in staat zijn om de doelgroep te bereiken;

Het creëren van een buyer persona die functioneel is voor het bedrijf, is gebaseerd op het vermogen om vragen te stellen en zo complex mogelijke avatars te creëren. Alleen op deze manier kan de juiste en diepere doelgroep worden geanalyseerd.

Deel dit artikel op sociale media:
Wil je beginnen met werken met het web?

Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.

Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.

Ontvang nieuws en sectorstrategieën uit de wereld van digitale marketing:

Maak je geen zorgen, we zullen je nooit spam sturen en we houden je gegevens veilig.