De Marketingmanager is een belangrijke figuur binnen bedrijven.
De rol van de Marketingmanager voert bepaalde acties uit, namelijk: onderzoekt, bepaalt en evalueert de vraag naar een product om campagnes en promotiestrategieën te ontwikkelen.
Dergelijke strategieën richt de marketingmanager op een bepaalde doelgroep.
Zijn doel is om het imago van een merk en de waarden van het bedrijf in de ogen van de consumenten stabiel te houden.
Functies van de marketingmanager
De marketingmanager vervult verschillende functies binnen een onderneming:
- Toezicht houden: houdt toezicht op alle fasen van alle marketingactiviteiten. Begonnen bij het ontwerp van logo's en de verpakking tot aan het advertentiecampagnes en de strategieën voor prijzen;
- Monitoren: monitor alle merkdistributiecampagnes. Deze zijn ingedeeld in nieuwsbrieven, wedstrijden, sociale media;
- Leiden: leidt de planning van het productiemateriaal om het publieke imago van een bedrijf of klant te behouden of te verbeteren;
- Coördineren: coördineert alle activiteiten van productlancering en die van verkoop.
Bovendien kunnen de functies van de marketingmanager variëren afhankelijk van het bedrijf en de sector.
Vaardigheden van de marketingmanager
De Marketingmanager begint elke strategie en activiteit met een marktonderzoek om zijn of haar doelgroep te vinden.
De rol van de marketingmanager kan worden verdeeld in verschillende takken van marketing op basis van de verworven vaardigheden.
Daarom kan de rol van de marketingmanager zijn:
- Productmanager: dit is een verantwoordelijke voor de plannings- en coördinatieactiviteiten die nodig zijn voor het succes van een product. Hij of zij is verantwoordelijk voor het definiëren van commerciële doelstellingen, omzet, marktaandelen en het implementeren van alle marketingstrategieën om deze te bereiken;
- Brand manager: zijn taak is om te ontwerpen, te presenteren en te promoten een productlijn;
- Web marketing manager: coördineert en beheert alles wat met digitaal te maken heeft, met als doel een marketing- en communicatieplan voor het bedrijf te ontwikkelen. Het is een individu dat de concepten SEO, SEM en alle activiteiten van display advertising kent;
- Account manager: hij/zij houdt zich bezig met het promoten van het ontwikkelde product of de dienst. Bovendien beheert hij/zij het netwerk, identificeert specifieke groeidoelstellingen, bepaalt de winstverhoging en structureert de manieren waarop nieuwe producten op de markt worden gebracht;
- Expert in communicatie: bevordert en verspreidt de identiteit van het bedrijf via de media en reclame. Zijn taak is om de communicatiesector te organiseren door de tijd, de methoden en de inhoud van de te communiceren berichten te evalueren.
Om af te sluiten, kunnen we zeggen dat: de marketingmanager een figuur is die alle richtlijnen definieert en vaststelt die een bedrijf moet volgen om een effectieve verkoop- en communicatiestrategie op te stellen om het bedrijf naar succes te leiden.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.