B2B marketing is de verzameling van alle strategieën die door een bedrijf worden toegepast om zijn producten of diensten te promoten bij potentiële kopers.
In vergelijking met de B2C-variant, die zich alleen op andere bedrijven richt, verwijst B2B-marketing naar een business-to-business omgeving, oftewel een commerciële ruimte waarin bedrijven producten, diensten of informatie uitwisselen met andere bedrijven.
Het fenomeen van B2B-marketing doet zich voor wanneer:
- Een bedrijf materialen verwerft voor zijn eigen keten: een bedrijf dat machines produceert en alle onderdelen koopt om deze te maken;
- Een bedrijf gebruikmaakt van de diensten van een ander om zijn commerciële activiteiten te vergemakkelijken: een softwarebedrijf dat zich richt tot een belastingadviesbureau voor het invullen van de belastingaangifte;
- Een bedrijf dat de goederen en diensten die het koopt, doorverkoopt: dat wil zeggen, het koopt van een ander bedrijf en verkoopt het door aan een klant.
Bedrijven die gebruikmaken van B2B-marketing moeten hun producten en diensten promoten en daarvoor hebben ze een effectieve marketingstrategie nodig.
B2B-marketingstrategieën
Zoals we al zeiden, wordt de uitdrukking B2B of Business-to-business gebruikt om te verwijzen naar commerciële transacties tussen bedrijven.
Bovendien wordt het ook gebruikt om te praten over de relaties die zijn vastgesteld tussen bedrijven tijdens de overgangsperiode tijdens de uitwisseling van goederen en diensten tussen een bedrijf en zijn leveranciers of tussen een bedrijf en andere bedrijven in dezelfde sector.
De markt die opereert in de B2B-sector è een zeer complex markt waarin het type uitwisseling kan verschillende vormen aannemen: het varieert van basisovergangen tot een echte partnerschap tussen bedrijven.
De producten voor de B2B-markten die het meest door de markt worden gevraagd zijn:
- Invoergoederen: grondstoffen, halffabrikaten, materialen, componenten en alle goederen die deel zullen uitmaken van de eindproducten;
- Instrumentele goederen: installaties of machines;
- Faciliterende goederen: ondersteuning van organisatorische processen en onderhoud en reparatie van de goederen zelf.
De loyaliteit van de klant è een fundamenteel element voor een B2B-bedrijf, vooral in rustige periodes, als gevolg van seizoensveranderingen.
Dankzij de loyaliteit kan men rekenen op aankopen van vaste klanten.
Bovendien is het gebruik van sociale media zeer belangrijk.
Dit gebruik kan het verschil maken en zich onderscheiden van de concurrenten.
Sociale platforms zijn een goede manier om potentiële nieuwe klanten te bereiken en voortdurend in contact te blijven met bestaande klanten.
Voordelen van B2B-marketing
Een correcte B2B-marketingstrategie kan leiden tot verschillende conversies en voordelige resultaten voor het bedrijf:
- Verhoging van de verkoop: dankzij online onderzoek zijn consumenten altijd op zoek naar goedkopere prijzen en producten, dus is het belangrijk om goed geïndexeerd te zijn;
- Fidelisatie: een van de meest gebruikte strategieën in digitale B2B-marketing is die van e-mailmarketing, waarmee potentiële klanten kunnen worden benaderd en aan hen kunnen worden gebonden;
- Branding: dat wil zeggen de opbouw van het merk en al zijn kenmerken om waarde te verwerven. Als je over een gevestigd merk beschikt, is het gemakkelijker om toekomstige klanten te bereiken voordat het aankoopproces begint.
Om af te sluiten, kunnen we zeggen dat B2B-marketing è mogelijk is om je potentiële klanten te vinden door in te spelen op hun behoeften en hen gedurende hun hele besluitvormingsproces te volgen.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.