Termijn die voortkomt uit brand advocate, ofwel die consumenten die tevreden zijn over het merk en die, naast het gebruik ervan, het aanbevelen aan hun kennissen via mond-tot-mondreclame.
Brand advocacy is dus een indicator van brand loyalty en drukt daarmee de hoogste graad van loyaliteit aan het merk uit.
Brand advocacy bestaat uit de bereidheid van de klant om het betreffende merk spontaan aan andere mensen aan te bevelen.
Inderdaad, de mensen die van jouw merk houden, zullen jouw bedrijf blijven steunen en jouw diensten of producten op een totaal organische manier aan nieuwe klanten promoten.
Op deze manier wordt het merk zichtbaar voor een breder publiek, waardoor ook de inkomsten toenemen zonder te hoeven investeren in advertenties of andere traditionele marketinginitiatieven.
Strategieën voor merkadvocacy
Het bevorderen van het merk via de klant en door hem ondersteund te worden è een zeer belangrijke factor.
Waarom?
Omdat mensen over het algemeen meer vertrouwen op de adviezen en inhoud van collega's, familie en vrienden dan op andere vormen van marketing.
Om ervoor te zorgen dat jouw strategie succesvol is en duurzaam in de tijd, è het belangrijk te vinden van supporters die de verdediging van het merk effectief waarborgen.
Een merk supporter è een klant of een werknemer van een bedrijf die de loyaliteit aan het merk stimuleren.
In feite vertrouwt hij op het merk en zijn waarde en helpt hij bij het vergroten van de groei en de inkomsten.
Zeer belangrijk!
Verwar merkadvocacy niet met de brand ambassador, oftewel de ambassadeurs van het merk.
Het verschil tussen de twee definities è dat brand advocacy op een volledig vrijwillige en spontane basis opereert, terwijl de brand ambassador professionals inhuurt die als woordvoerder voor het merk fungeren.
Voordelen van brand advocacy
Wanneer de promotie van het merk plaatsvindt via brand advocacy, è het belangrijk om een algemeen overzicht te hebben van de voordelen die het voor het bedrijf met zich meebrengt:
- Verhoogt de zichtbaarheid van het merk op een organische manier: de promotie draagt bij aan de groei van het merk op een meer natuurlijke en minder kostbare manier;
- Toont de kwaliteit van de producten: omdat mensen andere mensen vertrouwen, zal het merk meer gewaardeerd worden;
- Het bedrijf wordt overwogen door de media: wanneer meer mensen over jouw merk praten, merken publicaties en nieuwsorganen dit op. In feite heeft het bedrijf meer kansen om op een natuurlijke manier in artikelen of nieuws genoemd te worden;
- Merk supporters hebben een breder bereik: supporters hebben 3 keer meer kans om informatie over het merk te delen met iemand die ze niet kennen.
Wanneer je een brede groep van advocacy hebt die constant jouw merk deelt, geeft dit het bedrijf de tijd om zich op andere aspecten van de business te concentreren.
Concluderend, het is belangrijk om werknemers en consumenten 'thuis' te laten voelen om een rustige en ontspannen omgeving te creëren zodat mensen zich op hun gemak voelen en de groei van het merk te vergemakkelijken.
Jij kunt het ook, je hebt alleen veel inzet en een uitstekend marketing- en verkoopplatform nodig.
Probeer 30 dagen gratis. Geen creditcard vereist.